Testy užitkových vozidel

Drivalia profinancovala tři elektrické chladírenské dodávky

Drivalia profinancovala tři elektrické chladírenské dodávky. Velkoobchod makro ČR převzal dvě elektrické dodávky Renault Master E-Tech se skříňovou nástavbou a jeden Mercedes-Benz eVito, kterými bude zajišťovat zásobování v centru Prahy a Brna. Operativní leasing všech elektrických dodávek zajistila společnost Drivalia. 

Spolupráce společností Drivalia (dříve Leaseplan) a velkoobchodu makro sahá historicky do roku 1996. Vyvrcholila rozsáhlou obměnou vozového parku, kdy v letech 2022 a 2023 převzalo makro ČR 107 nových vozidel Daily a Eurocargo v různých specifikacích (do 2026 celkem 180 kusů). A proto když se makro ČR rozhodlo zařadit do své flotily tři elektrické dodávky, logicky oslovilo Drivalii. 

Přečtěte si také
Nástavby Lamberet jsou osazené chladicí jednotkou Carrier Pulsor 350

Poprvé „ve vlastnictví“

Velkoobchod makro ČR, který dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu, se stal důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (horeca) i nezávislých obchodníků (traders) a tímto krokem reaguje na snahu o udržitelnou logistiku a distribuci. Jak nám řekl regionální manažer distribuce makro ČR Martin Homolka, jsou vůbec první společností, která si elektrické dodávky pořídila, a nejde tak o zapůjčené demovozy: „Stejně jako v případě konvenčních užitkových vozidel jsme zvolili formu operativního leasingu od společnosti Drivalia.“ Jak nám potvrdil Jan Petráň z Drivalie, smlouva je uzavřena na čtyři roky s ročním nájezdem 40 000 km a s full servisem i s možností zpětného odkupu.

Baterie pro chlazení je ukrytá v této samostatném boxu přímo v nástavbě

Velká výzva

Přestože má Drivalia značné zkušenosti s různými typy přestaveb, na které se v posledních letech hodně zaměřuje, jak přiznává Jan Petráň, přestavbu, resp. vestavbu elektrické dodávky dělali úplně poprvé: „Náročné to bylo i v tom, že zatímco na Renaulty se dělala skříňová nástavba, Mercedes-Benz má chladírenskou vestavbu.“

Vedle ovládání chlazení má řidič v interiéru i ukazatel stavu baterie

Jako základ pro Renault posloužila platforma Master E-Tech L3H1, na niž se instalovala izotermická skříň Lamberet s vnitřními rozměry 3,68 × 1,91 × 2,05 m a dvoukřídlými dveřmi. Kvůli omezené hmotnosti nemá vozidlo hydraulické čelo, jak je u tohoto typu přestaveb obvyklé. Chlazení zajišťuje elektrická jednotka Carrier Pulsor 350, již nainstalovala společnost BS – Transportní chlazení, která u nás zastupuje firmu Carrier Transicold. „Každého by asi napadlo, že je nejjednodušší připojit chladicí jednotku na trakční baterii vozidla. Nicméně to není možné, proto je vozidlo vybaveno další, přídavnou baterií určenou pro pohon jednotky,“ vysvětluje technické řešení Jan Petráň z Drivalie. V zadní části skříně je proto úložný prostor pro baterii Addvolt s kapacitou 11,5 kWh a s možností externího dobíjení 230/400 V. 

Naproti tomu Mercedes-Benz eVito 112 KAWA L je klasická skříňová dodávka, do níž společnost BS – Transportní chlazení udělala izotermickou vestavbu s elektrickou chladicí jednotkou Carrier Neos HE200S a vlastní baterií Mastervolt s kapacitou 5,5 kWh pro její napájení. 

Historická centra Prahy a Brna

Zatímco elektrické dodávky od Renaultu budou zajišťovat zásobování hotelů, restaurací a kaváren v Praze 1, 2 a jejich blízkém okolí, elektrickou dodávku Mercedes-Benz společnost makro ČR nasadí do centra Brna. Přepravovat budou zboží v teplotním režimu 0 až 8 stupňů Celsia. „Přestože jsme – s ohledem na předpokládaný reálný nájezd vozidel, který by měl být kolem 150 km u Renaultu a 200 km u Mercedesu – provedli různé simulace našich tras, stejně se budeme hodně učit za pochodu. I pro nás je to velká výzva a neznámá zároveň. Je nám jasné, že budeme muset měnit naše obvyklé procesy,“ přiznává Martin Homolka. „Nicméně právě v historických centrech měst dávají elektrické dodávky největší smysl. A to nejen díky nulovým lokálním emisím, ale také díky nízkému hluku jak samotných vozidel, tak i chladírenských jednotek,“ přibližuje důvod, proč makro ČR investovalo nemalé peníze do tří elektrických dodávek. K autům museli pořídit do dep i nabíjecí wallboxy. 

Zatímco Renaulty budou jezdit v Praze, Mercedes eVito v Brně

Zdroj
Redakce
Back to top button