Testy osobních vozůTesty užitkových vozidel

Mercedes-Benz Citan: Do firmy i rodiny

Mercedes-Benz Citan: Do firmy i rodiny. Že se spolupráce Renaultu a Mercedesu-Benz při vývoji druhé generace malého vanu Citan povedla, jsme psali již po testu klasické užitkové verze Panel Van. Nyní jsme vyzkoušeli osobní provedení Tourer Pro s benzinovou třináctistovkou. 

Malé osobní dodávky si zejména u menších živnostníkům získaly velkou oblibu a u některých značek tvořily podstatnou část prodejů. Jejich výhodou je určitá univerzálnost, kdy odvezou rodinu, ale i slušnou porci nákladu. Pokud potřebujete hodně místa jenom pro rodinu, má Mercedes v záloze ještě luxusněji pojatou verzi T, kterou přestaví na jaře. 

Přečtěte si také

Mercedes-Benz Citan: Elegánem za příplatek 

Už u klasické dodávky jsem chválil, jak se tentokrát velmi vkusně podařilo schovat, že je Citan konstrukční dvojče Renaultu Kangoo. Aby však auto vypadalo víc osobně, stálo to dost peněz, protože se připlácí nejen za metalízu, ale také za lakované nárazníky. Vnější zpětná zrcátka nenalakujete. U základního modelu Base to chápeme, u vyššího Pro už méně. 

Citan Tourer se zatím prodává jen v jedné délkové variantě

Také uvnitř se v Citanu cítíme víc jako v Mercedesu než v Renaultu. Jsou zde charakteristické výdechy ventilace ve tvaru turbíny, infotainment systém MBUX nebo skvělý volant s nejlepším multifunkčním ovládáním za poslední roky. Za kožené čalounění se ale platí.

Dvoukřídlé zadní dveře mají aretaci na 90 stupních

Stejně jako za skvělá přední sedadla, která dostanete spolu se sklopnými stolky na zadní straně opěradel. Peníze navíc vynaložíte i za samočinnou klimatizaci.

Spousta místa 

Rodinným potřebám vychází Citan vstříc velkým vnitřním prostorem, spoustou odkládacích míst a díky posuvným dveřím na obou stranách i pohodlným přístupem na zadní sedadla. Ta jsou pevně uchycena, nelze s nimi nijak manipulovat, pouze můžete sklopit opěradla dělená v poměru 2:1.

Boční dveře vpravo i vlevo jsou bez příplatku

Výhodou je, že vznikne obří prostor o objemu 2390 l se zcela rovnou podlahou, což přijde vhod při přeměně na služební vozidlo. Přístup do zavazadlového prostoru zajišťují asymetricky dělené křídlové dveře. Jenom myslete na to, že užitečné zatížení je jen lehce nad půl tuny (537 kg). 

Silnější benzin

Zatímco dvojice naftových jednotek jsou čistě motory z dílny Renaultu, benzinová třináctistovka vznikla společným vývojem. Označení 113 patří výkonnější z nich, disponující 96 kW a 240 Nm. Perfektně odhlučněný motor vyniká solidní pružností, díky které není třeba příliš často používat manuální šestistupňovou převodovku s krátkými a přesnými drahami. Spotřeba se podle typu provozu pohybuje mezi 6,5 a 7,5 l/100 km, nám se zastavila na 6,7 l/100 km.

Na první pohled je to Mercedes

Podvozek je naladěný hlavně do komfortu, statečně vzdoruje všem typickým nešvarům českých silnic i nástrahám měst. Od podvozku se neozývají žádné rány, jen tlumené zvuky, i ve vyšších rychlostech zůstává v autě docela příjemné ticho. Citan Tourer se řídí opravdu velmi příjemně.

Lepší práce

A opět musíme uznat, že druhá generace Citanu je o dvě třídy lepší auto než její předchůdce. A platí to i pro osobní verzi Tourer. Je to rozhodně víc Mercedes než Renault, a to i cenou. Ta totiž začíná na 483 500 Kč za verzi Base, provedení Pro se prodává od 508 000 Kč (vše bez DPH). Smířit se musíte i s tím, že se opravdu připlácí za kdeco.

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 113

Motor: Ř4/zážehový, přeplňovaný
Zdvihový objem: 1332 cm3
Max. výkon: 96 kW (131 k)/5000 min–1
Max. točivý moment: 240 Nm/1600 min–1
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 13,0 s
Převodovka: M6
Kombinovaná spotřeba: 6,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,7 l/100 km
Emise CO2: 156 g/km
Pohotovostní hmotnost: 1558 kg
Celková hmotnost: 2095 kg
Objem zavazadlového prostoru: 517/2390 l
Rozměry d/š/v: 4498 × 1919 × 1852 mm
Rozvor: 2716 mm
Základní cena test. vozu: 529 500 Kč bez DPH

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button