Daimler se rozdělí na dvě samostatné divize a zanikne
Americko-německý koncern Daimler plánuje zásadní změnu ve své struktuře. Oddělí se z něj totiž divize Daimler Truck zahrnující výrobu nákladních aut a autobusů a ta později vstoupí na frankfurtskou burzu. Daimler se následně přejmenuje na Mercedes-Benz.
V současnosti tvoří koncern Daimler tři divize – Mercedes-Benz Cars & Vans, Daimler Trucks & Buses a Daimler Mobility. Dozorčí rada a představenstvo společnosti Daimler se 3.2. dohodly, že vyčlení divizi nákladních vozidel a autobusů a zahájí přípravy na samostatné zalistování společnosti Daimler Truck na burzu.
Z Daimleru se stane Mercedes-Benz
Předpokládá se, že významný většinový podíl ve společnosti Daimler Truck bude distribuován akcionářům Daimler. Podnikání Daimler Truck bude mít plně nezávislé vedení, samostatnou správu a řízení společnosti, včetně nezávislého předsedy dozorčí rady, a cílem je kvalifikovat se jako společnost DAX. Očekává se, že transakce a zařazení společnosti Daimler Truck na frankfurtskou burzu cenných papírů bude dokončeno před koncem roku 2021. Kromě toho je také záměrem společnosti Daimler přejmenovat se ve vhodnou dobu na Mercedes-Benz.
Každý zvlášť vstříc budoucnosti
„Toto je pro Daimler historický okamžik. Představuje začátek hlubokého přetváření společnosti. Mercedes-Benz Cars & Vans a Daimler Trucks & Buses jsou různé podniky se specifickými skupinami zákazníků, technologickými cestami a potřebami kapitálu,” uvedl Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler a Mercedes-Benz. Jedním z důvodů této transformace je snaha zjednodušit rozhodovací procesy v koncernu, které jsou hodně zkostnatělé a složité. „Obě společnosti působí v průmyslových odvětvích, která čelí velkým technologickým a strukturálním změnám. „V tomto kontextu věříme, že budou moci nejúčinněji fungovat jako nezávislé subjekty vybavené silnou čistou likviditou a bez omezení konglomerátové struktury,” potvrzuje Ola Källenius.
Rychlejší vývoj nových technologií
O rychlejším a pružnějším vývoji po rozdělení hovoří i Martin Daum, člen představenstva společnosti Daimler a předseda představenstva společnosti Daimler Truck: „S nezávislostí přichází větší příležitost, větší viditelnost a transparentnost. Budeme dále růst a pokračovat v našem vedení v oblasti alternativních pohonných jednotek a automatizace. Budoucnost našeho podnikání ve vozidlech s pohonem elektřinou z akumulátorů a palivových článků jsme již definovali, stejně jako silnou pozici v oblasti autonomního řízení.“
Třetí divize koncernu, Daimler Mobility, která zajišťuje financování, leasing, správu vozového parku, investice, zprostředkování kreditních karet a pojištění, jakož i inovativní služby v oblasti mobility, bude rozdělena mezi oba samostatné subjekty.
Vstup na burzu
Manfred Bischoff, předseda dozorčí rady společnosti Daimler, považuje plánovaný samostatný vstup na finanční trh za důležitý krok k vytvoření hodnoty: „Jsme přesvědčeni, že kapitálové trhy ocení možnost investovat do jasněji zaměřených, jasně definovaných podniků.“ Michael Brecht, předseda podnikové rady společnosti Daimler, tyto plány podpořil: „Transformace našeho průmyslu postupuje rychle vpřed. Abychom drželi krok, musíme odvážně a rychleji investovat do inovací. Za tímto účelem vytvoříme pro Daimler Truck kromě našich současných finančních plánů i inovační fond v objemu 1,5 miliardy EUR.“ Jak dále dodává, to umožní investovat do nových produktů a technologií. Důležitou zprávou pro zaměstnance je to, že do konce tohoto desetiletí budou navíc nadále platit dohody z kolektivního vyjednávání.
Konečné rozhodnutí o vyčlenění musí učinit mimořádná valná hromada společnosti Daimler, která se má konat ve 3. čtvrtletí 2021.
Největší na světě
Daimler Truck je největší světový výrobce nákladních vozidel a autobusů s více než 35 hlavními pobočkami po celém světě. S více než 100 000 zaměstnanci spojuje sedm značek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses a Western Star. Tato divize v roce 2019 zákazníkům dodala přibližně půl milionu nákladních vozidel a autobusů.