Motorismus

DAKAR 2021: Macík je po 4. etapě na skvělém druhém místě

Čtvrtá pozice a odstup pouhých 22 sekund za prvním Sotnikovem znamenala pro Martina Macíka posun na druhé místo v celkovém pořadí kategorie kamionů. V první desítce jsou další tři Češi.

Profil středeční etapy z Ad-Dawasiru do Rijádu připomenul loňský Dakar, na který se sneslo ze strany jezdců hodně kritiky. Prostě plný plyn a letecký den. Po třech úvodních etapách, se ovšem jednalo o vítané zpestření. Od startu až do cíle musely posádky zvládnout přes osm set kilometrů, přičemž rychlostní prověrka měřila skoro 340 kilometrů.

Skvělý den pro Macíka

Nejlépe si s ní poradil vedoucí muž celkové klasifikace Rus Sotnikov s Kamazem, když ji zvládl za necelé tři hodiny. Na druhém místě skončil Karginov s Kamazem a bronzovou pozici získal Višněvskij (MAZ). Čtvrtého Martina Macíka dělilo od Sotnikova pouhých 22 s. I to mu ale stačilo, aby se posunul na celkové druhé místo. „Jsme v cíli! Obrovská výhoda, že jsme jeli bez prachu, startovali jsme po 2 minutách, to nám také pomohlo. Letěli jsme, jak jsme uměli. Bylo to rychlé. Navigačně náročná etapa, v kaňonech, ale Ferry dal super výkon, jen jednou jsme se drobně vraceli. V dunách jsme jeli opatrněji. Bál jsem se, potom co šly včera 3 kamiony na budku. Tam by se dalo ještě zrychlit. Ale zbytek etapy úplně v cajku. Jsme trochu vydrnčení, auto dostalo zabrat, protože ve 140kilometrové rychlosti to posíláme do takových nesmyslů, že vůbec nechápu, jak drží,“ popisuje v cíli etapy pilot Martin Macík.

Za sebou

Na šestém a sedmém místě zakončily 4. etapu oba vozy týmu Tatra Buggyra Racing. V rámci vnitro stájového souboje byl rychlejší Ignacio Casale, ale stalo se tak až ke konci etapy. „Dnes to byl vlastně první den, který se obešel bez technických problémů. Profil se podobal loňskému, pořád se letělo sto čtyřicet. Jeli jsme dvě stě kilometrů za Ignaciem a Jardou Valtrem, oba jsme pak předjeli v dunách. Před cílem jsme dokonce dojeli Kamaz, hodně se ale prášilo, takže jsme všichni zabloudili a museli se vracet. Ale nebylo to nic hrozného a s etapou jsem spokojený,“ komentoval Martin Šoltys. „Ke konci speciálky jsme dojeli i Kamaz, ale s Alvarem jsme se rozhodli zpomalit a soustředit se na navigaci, což se nám nakonec vyplatilo. Tatra funguje také skvěle, jen s manuální převodovkou to máme v dunách trochu složitější,“ řekl už Ignacio Casale, už šestý muž průběžného pořadí kamionů.

FOTO: Tatra Buggyra Racing
FOTO: Tatra Buggyra Racing

Poprvé mimo desítku

Devátá pozice patřila Jaroslavu Valtrovi (Valtr Racing Team), o dvě pozice za ním skončil Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga). „Ze začátku jsme letěli fakt pěkně. Pak jsme dojeli jeden Maz a v prachu jsme někde udělali defekt. Jednoznačně to byla má chyba a mrzí mě, že se nemám z čeho poučit, protože ani dnes nevíme, kde se to stalo. Byl to pomalý defekt, chvilku jsme ho dohušťovali, ale pak jsme se rozhodli kolo vyměnit. Pneumatika už byla velmi podhuštěná a bál jsem se, abychom jízdou na takové ‚papuči‘ autu něco neudělali,“ vysvětluje Aleš Loprais. V průběžném hodnocení zůstává posádka Instaforex Loprais Praga Teamu pátá (+ 51:40 min).

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

MKR se posouvá

O příčku výše se v průběžném hodnocení posunuly oba židovické renaulty. Po 4. etapě dakarské rallye nyní roudnickému mechanikovi Kozlovskému s pilotem van den Brinkem patří průběžná sedmá pozice. V etapě tentokrát posádka uzavírala elitní desítku. „Máme za sebou nejdelší přejezd letošního ročníku. Celkově to bylo únavné, zejména pro kluky, kteří si mákli při náročném nočním servisu. Etapa jako taková ale byla poměrně pohodová. Martin se nesnaží cokoli vymýšlet a jede spíše opatrnějším stylem, ale je na něm vidět, jak se s autem sžívá stále více. Zatím můžeme být spokojeni. Před námi je ještě dlouhá cesta, takže přílišná divočina by nás mohla stát víc, než bychom teď mohli získat,“konstatoval Daniel Kozlovský, roudnický mechanik týmu MKR Technology, který sedí v kabině červeného kamionu holandské stáje Mammoet Rallysport s Martinem van den Brinkem a navigátorem Wouterem van den Graaffem.

FOTO: MKR

Ze Saudské Arábie současně přišly další dobré zprávy. Kamion Gerta Huzinka se mechanikům podařilo opravit a motor po těžké újmě znovu rozpohybovat. Posádka tak bude moci naskočit do druhé půlky Dakaru a s jediným hybridem v soutěži se ještě pokusit o dílčí úspěch v nejprestižnějším dálkovém závodě světa.

Výsledky – 4. etapa – Wadi Ad-Dawasir > Riyadh (337 km):

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 2:58:47

2. Karginov (RUS) Kamaz +0:10

3. Vishneuski (BLR) MAZ +0:14

4. Macík (CZE) Iveco +0:22

5.  Shibalov (RUS) Kamaz +3:56

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 14:45:58

2. Macík (CZE) Iveco +26:22

3. Shibalov (RUS) Kamaz +26:57

4. Mardeev (RUS) Kamaz +48:21

5. Loprais (CZE) Praga +51:40

Dalších téměř 800 km

Čtvrteční etapa do Kajsumy měří 795 kilometrů a závodníci jich tudíž ujedou jen nepatrně méně než dnes. Cestou přitom absolvují rychlostní zkoušku, která by se podle všeho mohla stát jedním z prubířských kamenů Dakaru 2021. Na čas se pojede 456 kilometrů a organizátoři slibují hned od startu obtížnou navigaci a kolem poloviny testu již zmíněnou náročnou pasáž v dunách.
Většina kamionů navíc bude dojíždět za šera nebo spíše už za tmy. A to nejen do bivaku, ale i do cíle speciálky. Na rozdíl od předchozích dnů totiž nákladní automobily zítra nestartují v promíchaném pořadí s osobními auty a buginami, ale tentokrát až po nich. Podle předpokladů pořadatelů mají první kamiony dorazit do cíle rychlostní zkoušky těsně po sedmnácté hodině místního času, přičemž tma v těchto dnech přichází na východě Saúdské Arábie už před půl šestou odpoledne.

Přečtěte si také

Back to top button