Eurowag věří alternativním palivům
Tlak na snižování emisí v nákladní dopravě vede k rozšiřování alternativních pohonů. Největší rozmach zažívá především zkapalněný zemní plyn LNG, ale také CNG. Toho si je vědoma i společnost Eurowag, která neustále rozšiřuje akceptační síť pro své karty a dokonce připravuje vlastní plnicí stanice.
Tlak na snižování emisí CO2 začíná ovlivňovat i segment nákladních automobilů, resp. dopravce. Zatímco v městské a příměstské distribuci má šanci se prosadit čistě elektrický pohon, resp. i CNG, tedy stlačený zemní plyn, v případě mezinárodní kamionové dopravy zatím dává největší ekonomický smysl zkapalněný zemní plyn, neboli LNG. Jedná se sice o fosilní palivo, kamiony na něj ale mají nižší spotřebu, a tudíž i emise CO2. Navíc uhlíkovou stopu lze snížit formou bio LNG až o 90 %, který už aplikují provozovatelé stanic v západní Evropě, a také Eurowag s bio LNG ve své strategii počítá. To platí i v případě bio CNG. Obě paliva přitom mají stejné chemické vlastnosti jako klasické CNG a LNG, takže vozidla ani plnicí stanice nevyžadují žádné technické úpravy. Eurowag se také pomalu připravuje i na další alternativní palivo, které se může prosadit v komerční dopravě, a to vodík.
Akceptace v jedenácti zemích
Počet kamionů na LNG roste v celé Evropě, včetně Česka, a na to samozřejmě reaguje i společnost Eurowag, jeden z největších evropských poskytovatelů služeb spojených s tankováním a mobilitou. „V současné době lze naší Eurowag palivovou kartou hradit LNG na více než 130 plnicích stanicích v jedenácti evropských zemích. Do konce roku bychom jich chtěli mít v naší síti minimálně 160,“ říká Jan Laluch ze společnosti Eurowag, který zde má na starosti alternativní paliva. Každý týden totiž na evropské mapě přibývají další stanice, kterých bylo ke konci července již 430. K plynovým velmocem Itálii a Španělsku se v poslední době zařadilo Německo, které je v současnosti asi největším tahounem rozvoje LNG. A to i proto, že vozy jezdící na LNG mají v Německu na dálnici nulové mýto. Tato významná ekonomická výhoda je zatím nastavená do roku 2023 a právě ona dokáže vrátit vyšší náklady na pořízení samotného vozidla. Dopravce „tlačí“ do využívání LNG také velké automobilky, v Evropě pak především koncern Volkswagen, a to včetně tuzemské značky Škody. Dopravci s LNG vozy mají šanci snáze dosáhnout na delší zakázky od automobilek.
Ve střední Evropě lze kartami Eurowag platit na Slovensku v Bratislavě nebo v Rakousku. „Naší snahou je spolupracovat i s ostatními hráči na trhu v České republice, a tím poskytnout nejlepší evropskou síť LNG stanic,“ říká Jan Laluch.
Vlastní stanice za rok
Eurowag ale také pokračuje v přípravě výstavby vlastních plnicích stanic v Česku, které by měly stát například v Kozomíně, nebo v Modleticích. „V tuto chvíli pracujeme na projektové dokumentaci a přípravě výstavby našich LNG stanic. První stanici bychom chtěli otevřít v dubnu příštího roku,“ naznačuje plány Jan Laluch. Budou to klasické pevné stanice. Eurowag také prověřuje možnosti výstavby LNG stanic i ostatních zemích v Evropě.
Pomoc zákazníkům
Přestože se LNG pomalu ale jistě dostává do širšího povědomí mezi dopravci a řidiči, stále je kolem něho řada otázek. Například ohledně procesu samotného tankování. „Postupně pro naše zákazníky doplňujeme informace o tom, v jakém režimu fungují plnicí stanice, kde akceptují naše karty,“ dodává Jan Laluch. Pravidla se totiž liší stát od státu. Zatímco v Itálii nesmíte na plnicí zařízení prakticky ani sáhnout, naopak někde stačí jenom dodržovat pravidla nastavená provozovatelem. Samotné plnění LNG je při dodržení pravidel a správného postupu jednoduché, rychlé a bezpečné, což potvrzují i zkušenosti samotných řidičů. Nicméně v rámci NGVA, což je evropská asociace pro využití zemního plynu v dopravě, se pracuje na obecném manuálu s pravidly pro plnění, který by byl akceptován všemi provozovateli stanic napříč Evropou.