Hasičský speciál Mercedes-Benz Arocs 1846L
Hasičský speciál Mercedes-Benz Arocs 1846L. Za účasti zástupců vedení městské části, Magistrátu Hlavního města Prahy, dodavatelských firem a vedení Hasičského záchranného sboru dnes proběhlo slavnostní předání nového hasičského vozidla Sboru dobrovolných hasičů Praha-Zličín.
Za účasti zástupce Parlamentu ČR, senátora Jiřího Růžičky, zástupkyně Magistrátu Hlavního města Prahy paní Markéty Štalmachové, opata Strahovského kláštera Daniela Petera Janáčka, místostarosty městské části Praha – Zličín Pavla Kovaříka, ředitele Hasičského záchranného sboru Hlavního města Prahy Luďka Prudila, pana Luďka Štěpáníka, jednatele společnosti WISS CZECH, která je dodavatelem kompletního vozidla s nástavbou, a ředitele společnosti Daimler Truck ČR Josefa Maříka, dnes v sídle dovozce a prodejce nákladních vozidel Mercedes-Benz, společnosti Daimler Truck Česká republika proběhlo slavnostní předání nového hasičského vozidla Sboru dobrovolných hasičů Praha 5-Zličín.
Ředitelka odboru bezpečnosti Magistrátu Hlavního města Prahy paní Markéta Štalmachová vyjádřila díky za spolupráci všech subjektů, které se podílely na vzniku vozidla, a zmínila, že každé nové auto pro záchranné složky přinese velký užitek.
Ředitel Hasičského záchranného sboru Hlavního města Prahy pan Luděk Prudil vyjádřil díky městu Praze, že se stará o to, aby hasičský sbor byl vybaven moderní technikou.
Místostarosta Městské části Praha Zličín pan Pavel Kovařík, k tomu řekl: „Když vidím toto krásné nové hasičské vozidlo, přeji si především, aby vždy dojelo bezpečně a včas ke svému cíli. V tom ohledu bych rád požádal všechny řidiče, aby vždy umožnili volný průjezd každému vozidlu Integrovaného záchranného systému. Všem hasičům pak přeji, aby se vždy z výjezdů vrátili v pořádku do své domovské stanice.“

Jednatel společnosti WISS CZECH pan Luděk Štěpáník : „Mé díky patří zákazníkovi, který si vybral právě náš výrobek, a přeji hasičům, aby jim auto dlouho a dobře sloužilo. Provedení s prostorem pro posádku v přední části nástavby je praktické, poskytuje dostatečný prostor pro čtyři členy posádky, a běžně se používá v Německu i Rakousku.“
Velitel jednotky Sboru dobrovolných hasičů Praha-Zličín David Christov : „Chtěl bych především poděkovat všem, kteří se na vzniku tohoto krásného hasičského speciálu podíleli – od pražského magistrátu, přes městskou část Zličín, až po dodavatele podvozku i speciální nástavby. Díky tomuto vozidlu bude naše jednotka ještě lépe připravená na různorodé úkoly, které jako dobrovolní hasiči musíme být připraveni plnit.“
Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR: „Jsme rádi, že si hasičský sbor blízko našeho firemního sídla zvolil právě podvozek Mercedes-Benz Arocs. Naše značka má více než stoletou tradici ve výrobě speciálních podvozků pro hasiče ve všech kategoriích vozidel a speciálních nástaveb. Věřím, že Arocs plně uspokojí veškeré požadavky, které na něj budou v provozu kladeny. Speciální nástavba s prostornou sekcí pro posádku ukazuje, jak jednoduše a efektivně zajistit přepravu více členů posádky. Budeme se těšit, že toto praktické a elegantní vozidlo bude mít brzy další následovníky.“ Vozidlu i hasičkému sboru požehnal opat Strahovského kláštera pan Daniel Peter Janáček.

Dodavatelé vozidla
Společnost WISS CZECH, s.r.o. je dodavatelem techniky pro integrovaný záchranný systém pro Českou a Slovenskou republiku a dceřinou společností výrobce této techniky, polské společnosti WISS. V České republice působí již třináctým rokem a za tu dobu dodala stovky speciálních vozidel především hasičským záchranným sborům.
Společnost Daimler Truck Česká republika je 100% dceřinou společností koncernu Daimler Truck AG. V České republice je akreditovaným dovozcem nákladních vozidel značek Mercedes-Benz a Fuso a zajišťuje všechny činnosti, spojené s importem jmenovaných vozidel do ČR a řízením sítě autorizovaných prodejních a servisních míst. Zároveň svou retailovou divizí provádí přímý prodej a servis vozidel ze svých poboček v Praze 5-Stodůlkách a ve Velkém Týnci u Olomouce.

Značka Mercedes-Benz se od roku 2001 dostala díky široké nabídce produktů a služeb na první místo mezi dovozci nákladních vozidel nad 6 tun celkové hmotnosti a tuto pozici si drží do nynějška. Podíl značky na českém trhu nákladních automobilů se pohybuje kolem 20%, což znamená prodej kolem 2000 nákladních vozů ročně. V nabídce jsou nákladní vozidla všech běžných i mnoha speciálních provedení a zaměření. Kromě vozidel pro silniční dálkovou kamionovou dopravu, která mají na prodeji nejvyšší podíl, si značka Mercedes-Benz tradičně drží přední pozici i v různých specializovaných segmentech, jako jsou například stavební vozidla nebo komunální a silniční technika.
Mercedes-Benz Arocs
Mercedes-Benz Arocs je ucelená typová řada těžkých nákladních vozidel, zaměřených na oblast stavební a technologické dopravy i na vozidla pro speciální účely. Rozsáhlá typová řada Arocs zahrnuje uspořádání šasi od 4×2 a 4×4, přes třínápravová vozidla v rozměru 6×2, 6×4 a 6×6. Čtyřnápravová vozidla jsou k dispozici jako 8×2 s vlečenou nápravou, jako 8×4, 8×4 s vlečenou nápravou, 8×6 a 8×8. Řada zahrnuje ocelové i vzduchové odpružení, rámy pro použití na silnici nebo v terénu, četné rozvory, jednodenní i dálkové kabiny a tři systémy pohonu všech kol. Díky velkému výběru kabin, hospodárným motorům – s výkonovými verzemi od 175 kW (238 k) do 460 kW (625 k) – a variantám pohonu splňují různé profily požadavků.
Popis nového hasičského vozu
Vozidlo Mercedes-Benz Arocs 1846L, které bylo dnes předáno, je dvounápravový podvozek s uspořádáním pohonu 4×2 a vzduchovým odpružením zadní nápravy. Typové označení 1846 napovídá, že celková hmotnost je 18 t a výkon motoru 455 k/335 kW. Dvanáctistupňová převodovka typu G281-12 má automatizované řazení Mercedes PowerShift 3 Advanced, které disponuje i speciálním jízdním programem pro hasičská vozidla. Vozidla Arocs jsou standardně osazena řadou asistenčních a bezpečnostních systémů, které zajišťují řidiči a osádce vysokou úroveň komfortu a bezpečnosti při jízdě a výrazně přesahují požadavky legislativy, co se týká rozsahu funkcí. Kromě standardních systémů ABS a ASR jde například o asistent regulace stability ESP nebo aktivní brzdový asistent ABA poslední generace s rozpoznáním chodců nebo cyklistů. K ovládání vozidla patří palubní přístrojový panel Multimedia Cockpit Interactive s hlavním displejem před řidičem, který zobrazuje veškeré jízdní informace, a sekundárním dotykovým displejem, který slouží k ovládání funkcí vozidla i některých funkcí nástavby. Vedlejší pohon s chladičem převodového oleje zaručuje bezproblémový pohon pro čerpadla v nástavbě i po dlouhé době činnosti.

Nástavba WISS sestává z části pro posádku a části s nádržemi na hasiva. Část pro posádku se 4 místy k sezení, vybavenými držáky pro dýchací přísroje, je integrovaná v nástavbě a je propojená s kabinou řidiče, ve které jsou další dvě místa. Celý prostor pro posádku je klimatizovaný. Zadní část nástavby obsahuje dvě nádrže – na vodu o objemu 4000 l, na pěnidlo s objemem 240 l, obě s elektronickým indikátorem stavu hladiny. Ruberg EH30 dává výkon 2.000 l/min. při 10 barech v nízkotlakém režimu, 250 l/min při 40 barech ve vysokotlakém režimu. Pro rychlý prvotní zásah slouží vysokotlaký průtokový naviják s hadicí DN25 60 metrů a proudnicí Protek 236. Na bocích vozidla jsou umístěny schránky pro hasičské příslušenství, tři na každé straně, uzavíratelné roletami s hrazdou. Dále je vozidlo vybaveno automatickou vysokotlakou ochranou podvozku proti ohni a sálavému teplu, přední asanační lištou, předním lanovým navijákem RAMSEY 50,7 kN, střešní lafetou, osvětlovacím stožárem a kamerovým systémem, sledujícím okolí celého vozidla.
