Silniční doprava

Iveco Bus konečně dobylo Prahu. Dopravnímu podniku dodá až 253 autobusů

Už letos by se mohly v pražských ulicích objevit nové autobusy od společnosti Iveco Bus, která po více než deseti letech uspěla ve velkém tendru pro DPP. Hlavními městu dodá modely Crossway LE a novinku Streetway ve 12 i 18m kloubové variantě.

Po více než deseti letech končí nadvláda českého výrobce SOR Libchavy, který byl prakticky výhradním dodavatelem městských autobusů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Iveco Bus totiž vyhrálo všechny tři veřejné zakázky na nákup nových městských dieselových autobusů typu Standard, Standard+ a Kloubový. Celkový maximální objem všech tří vysoutěžených zakázek činí téměř 1,591 miliardy korun, přičemž předpokládaná hodnota všech tří zakázek byla v součtu 1,814 miliardy korun. Pokud by DPP odebral všechna vozidla dle rámcových smluv, ušetřil by až 223 milionů korun oproti předpokládané ceně.

Přečtěte si také

V následujících pěti letech může DPP na jejich základě nakoupit až 100 vozidel kategorie Standard, až 10 vozů kategorie Standard+ a až 143 kloubových autobusů. Konkrétně se jedná o nákup až 10 vozů Crossway LE 14,5m, až 100 vozů Streeway 12m a až 143 vozů Streetway 18m podle potřeb a požadavků DPP. V Česku se vyrábí jen model Crossway, Streetway vzniká v Turecku v továrně Otokar.   

Iveco Bus pro Prahu
Model Streetway se vyrábí v Turecku v závodě Otokar. 12m verze pojme 80 cestujících (FOTO: Iveco Bus)

Praha se nezbaví nafty

Tento velký tendr se obešel bez obvyklých obstrukcí ze strany neúspěšných účastníků soutěže. „Jsem rád, že se nám podařilo vysoutěžit nákup nových dieselových autobusů bez zbytečných průtahů a za velmi příznivé ceny,“ potvrzuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. „S dodavatelem jsme v těchto dnech podepsali všechny tři rámcové smlouvy, které nám v následujících pěti letech umožní dál modernizovat vozový park autobusů a do budoucna udržovat jeho alespoň 25% podíl nezávislý na elektrické dobíjecí nebo napájecí infrastruktuře,“ dodal Witowski. Praha se tak na rozdíl od jiných měst nechce zcela zbavit naftových autobusů.

Uzavřené rámcové smlouvy na nákup nových naftových autobusů DPP nezavazují odebrat nějaký minimální počet vozidel. Smlouvy se budou vyžívat na doplnění nezbytné obnovy vozového parku v návaznosti na realizaci projektů elektrifikace autobusových linek a s ohledem na Standardy kvality PID. „V letošním roce plánujeme nakoupit dva autobusy kategorie Standard+ na linku Airport Express, protože dva nejstarší vozy na této lince musíme z provozu vyřadit,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provozy Autobusy DPP.

Iveco Bus pro Prahu
Jako první se v Praze objeví 14,5m Crossway LE, který bude obsluhovat linku AE jezdící z hlavního nádraží na Letiště Václava Havla (FOTO: Iveco Bus)

Až pět zájemců

Do soutěže na nákup 12metrových autobusů se přihlásilo celkem pět společností, vedle vítězné ještě Otokar Otomotiv, Solaris Czech, SOR Libchavy a Škoda Electric. Předpokládaná hodnota této zakázky byla 600 milionů korun, vítězná nabídková cena byla 499 milionů korun. V zakázce na nákup až 10 autobusů kategorie Standard+ dopravní podnikl obdržel jedinou nabídku od Iveco Bus. Předpokládaná hodnota této zakázky činila 70 milionů korun, vítězná celková nabídková cena byla 64,98 milionů korun. V tendru na nákup až 143 kloubových autobusů podaly nabídky čtyři společnosti, kromě vítězné také Otokar Otomotiv, Solaris Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná hodnota této zakázky byla 1,144 miliardy korun, vítězná nabídka činila 1,027 miliardy korun. Součástí všech tří veřejných zakázek je kromě autobusů i nákup odpovídajícího počtu sad hardware a software pro diagnostiku závad autobusů.

Výbava podle standardů PID

Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou, kloubová vozidla navíc i bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem a dodávána v novém jednotném designu PID. Všechny tři typy autobusů bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, který umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez recirkulace spalin) a zaručuje velmi vysokou účinnost přeměny oxidů dusíku na více než 95 %. Výrobce garantuje u všech tří typů vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let. 

Základní technické údaje o autobusu Iveco Bus Streetway 12m

Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 540 mm
Výška: 3 245 mm
Rozchod kol: 2 160 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 5 900 mm
Celková maximální hmotnost: 20 500 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 3
Nástupní výška hrany dveří: 330 mm
Celkový počet sedadel: 25
Celkový počet cestujících: 80
Výkon motoru: 228 kW / 310 hp

Iveco Bus konečně dobylo Prahu

Základní technické údaje o autobusu Iveco Bus Streetway 18m

Délka: 18 745 mm
Šířka: 2 540 mm
Výška: 3 245 mm
Rozchod kol: 2 160 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 5 900 mm přední / 6 740 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 32 000 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 4
Nástupní výška hrany dveří: 326 mm přední + zadní / 330 mm střední
Celkový počet sedadel: 36
Celkový počet cestujících: 145
Výkon motoru: 265 kW / 360 hp

Základní technické údaje o autobusu Iveco Bus Crossway LE 14,5m

Délka: 14 495 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 205 mm
Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 6 945 mm přední / 1 530 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 25 500 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 3
Nástupní výška hrany dveří: 326 mm přední + zadní / 330 mm střední
Celkový počet sedadel: 41
Celkový počet cestujících: 100
Výkon motoru: 265 kW / 360 hp

Přečtěte si také

Back to top button