Silniční doprava

Nová LNG stanici u Prahy

Nová LNG stanici u Prahy. Největší český distributor plynu, skupina GasNet, zprovoznil u hlavního města v blízkosti české páteřní dálnice D1 svou pátou plnicí stanici pro kamiony s motorem na zkapalněný zemní plyn (LNG).

GasNet stanici postavil přímo u dálničního exitu 12 a novou plničku najdou řidiči v logistickém areálu Prologis Park Prague D1 East v Říčanech-Jažlovicích. Je otevřena non-stop pro všechny typy LNG tahačů. GasNet jako český lídr v LNG pro kamionovou dopravu tak pokračuje v rozvoji této nízkoemisní technologie v Česku.

Přečtěte si také

Nová LNG stanici u Prahy

V okolí Prahy jde už o druhou plnicí stanici GasNetu. Společnost svou infrastrukturní síť LNG buduje v tranzitně důležitých směrech. Tankovat LNG je kromě Jažlovic možné ještě v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10) v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Stanice v Říčanech-Jažlovicích je klasickou kamennou pumpou, která dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače nebo autobusy.

Výdejní stojan je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování přitom není složité. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost s tankováním LNG, můžou využít školení od technických specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu.

Zároveň GasNet nerozšiřuje jen síť stanic, ale pracuje i na zlepšování pohodlí pro řidiče a logistické firmy. Už teď je možné na všech plnicích stanicích platit také bankovními platebními kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV, které dobře znají i provozovatelé dieselových nákladních vozů.

LNG jako řešení emisních povolenek

České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční dopravě emisní cíle směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050. Evropa proto dál rozšiřuje počet odvětví zatížených emisními povolenkami.

Od roku 2027 se budou nově týkat i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu.

„Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. LNG tak přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Ještě výraznější úsporu potom nabízí zkapalněný biometan označovaný zkratkou bioLNG,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat.

Nízkoemisní plyn

„LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Vypuštěné množství CO2 je pak nižší o 20 %. Jen loni pomohlo LNG od GasNetu ušetřit 2 485 tun emisí CO2. Navíc při spalování LNG se neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nebližším okolí. Nemluvě o tom, že LNG motor je ve srovnání s dieselem o 9 dB nižší,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Zkapalněný biometan (bioLNG) má oproti dieselu emisní stopu nižší dokonce o 95 %. Logistické firmy proto vidí v nákupu LNG tahačů i příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, „zelenou“ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti.

Aktuálně jezdí v Česku 144 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají sedm veřejných plnicích stanic. Pět z nich provozuje skupina GasNet.

Zdroj
GasNet

Přečtěte si také

Back to top button