Silniční doprava

ROZHOVOR: MAN TopUsed nově nabízí prověřené zájezdové autobusy

Značka TopUsed je spojována především s kvalitními ojetými nákladními vozy. Nicméně nabídku této celoevropské sítě v posledním roce obohatilo i množství zájezdových autobusů MAN a NEOPLAN. O výhodách TopUsed i o jedné zajímavé kampani, která by měla pomoci dopravcům, nám povyprávěl vedoucí prodeje použitých vozidel TopUsed v ČR a SR André Bärje.

Trh se zájezdovými autobusy během jednoho roku naprosto zdecimovala pandemie koronaviru. Dopravci přišli o cestující, a tím pádem o práci. Z autobusu se stalo téměř sprosté slovo. Na druhou stranu poptávka po přepravě v posledních týdnech pomalu roste a dá se čekat, že situace se bude i s ohledem na blížící se prázdniny a uvolňování hygienických opatření zlepšovat. Finančně vyčerpaní dopravci nemají většinou dostatek prostředků na nákup nových autobusů a finanční instituce jsou velmi obezřetné k půjčkám do tohoto segmentu. Zajímavou možností mohou být i z těchto důvodů ojeté autobusy, které jsou v nabídce importéra MAN působícího na českém trhu již téměř tři desítky let. Možná, že už nastal čas nových příležitostí v tomto oboru.   

Přečtěte si také

Proč jste se rozhodli zaměřit v rámci programu TopUsed na zájezdové autobusy?

Může za to pandemie koronaviru. V době před ní jsme prakticky neměli co nabízet, protože nabídka uspokojovala poptávku. Jenže loňský rok přinesl bezprecedentní stav, který změnil zažité zvyklosti. Dříve, když se nám vrátily autobusy z operativních leasingů, své kupce si našly velmi rychle. Jenže nyní pro ně není odbyt. Dopravci někdy sami předčasně autobusy vracejí, nebo jim je v horším případě odebírá leasingová společnost. Situace se naštěstí začíná v celé Evropě mírně zlepšovat a také v Česku a na Slovensku vidíme zvýšení zájmu o autobusy. Nikoliv zatím o nové, ale právě o ojeté. Je to vidět i z analýz návštěvnosti našich webových stránek za posledních pár týdnů.

Kolik partnerů z prodejní sítě MAN Truck & Bus se zabývá ojetými autobusy v rámci programu TopUsed? 

V Česku máme dvě centra použitých vozidel: v blízkosti Prahy MAN Postřižín a nedaleko od Brna MAN Rousínov. Na Slovensku je naše zázemí v Bratislavě. Zde všude mají kolegové zkušenosti s prodejem ojetých nákladních vozů a dodávek, autobusy v takové míře jsou však novinkou. Proto jsme tuto oblast personálně posílili a na starost ji dostal náš prodejce Luděk Bína, který doposud prodával nové autobusy, nyní mu k nim přibyly tedy i použité. Jeho klientela se bude částečně překrývat, protože dopravci budou opatrnější a místo nových autobusů si pravděpodobně budou pořizovat spíše použité.

Kdo bude typický zákazník pro autobusy z programu TopUsed?

Už jsem to trochu naznačil. Předpokládám, že to budou většinou čeští dopravci, kteří měli jednotky autobusů, obvykle už dost staré, ale zaplacené a chtěli by obnovit svůj vozový park. Díky příznivým cenám, které kvůli pandemii spadly hodně dolů, se mohou dostat k moderní a relativně mladé technice s málo najetými kilometry za velmi příznivých podmínek. Autobusy samozřejmě prodáváme i do ciziny. Tam už přišli na to, že vozidla z České republiky či Slovenska nabízená v rámci TopUsed jsou ve velmi dobré kondici, podobně jako ta z Německa.

Přestože ceny ojetých autobusů poklesly, pro řadu dopravců je velmi složité se dostat k úvěru od bank. Nabízíte proto nějaké vlastní financování?

Pokud zákazník nemá své vlastní prostředky, ve spolupráci s naším partnerem, leasingovou společností SGEF, nabízíme klasické možnosti financování od úvěru až po operativní leasing. Přicházíme rovněž s novou nabídkou krátkodobého pronájmu Rent-to-Buy. Na několik měsíců zákazníkovi autobus pronajmeme, on si s ním něco vydělá a hlavně si ho odzkouší, potom obdrží otázku, jestli vůz koupí, a v případě, že ano, nemine ho dodatečná sleva. Tato služba je velmi individuální záležitost. První důležitý krok je obrátit se na nás, diskutovat o konkrétních vozidlech a účelech a potom může přijít řešení, ze kterého profitují obě strany.

Myslíte, že toto dopravcům na jejich opětovný rozjezd bude stačit?

Odhaduji, že ne. Jsou opravdu v nezáviděníhodné situaci. Většina jich sice čerpala nějaké prostředky z programu COVID-BUS, zřejmě ještě přijde další kompenzace od státu, ale i tak. Z toho důvodu spouštíme v TopUsed prodejní kampaň COMEBACK, která na dopravce myslí, což v praxi znamená, že každý, kdo do konce srpna koupí náš použitý autobus, neodjede pouze s ním, ale i s bonusem, který si sám zvolí. Například voucher na náhradní díly, záruka či servisní smlouva na náš účet, sleva na další autobus. Prostě něco, co pomůže s opětovným rozjezdem živnosti. V blízké době oslovíme s touto kampaní dopravce, vyplatí se nás nyní sledovat na webu či sociálních sítích.   

V polovině května bylo v české a slovenské nabídce cca 50 autobusů značek MAN a NEOPLAN. Má možnost si je zákazník prohlédnout osobně?

Ano, samozřejmě. Každý autobus zařazený do programu TopUsed je v rámci vstupní prohlídky detailně fotograficky zdokumentován, takže zájemce si nejprve na našich stránkách, případně na dalších portálech, kde inzerujeme, vybere nějaký autobus, který se mu zamlouvá. Ten si pak po dohodě může přijet osobně prohlédnout do Postřižína nebo Rousínova.

Jak staré máte autobusy v nabídce? A rozdělujete je do nějakých kategorií podle počtu kilometrů či stáří?

V nabídce jsou autobusy staré jeden až sedm let, většina z nich je mezi 3 a 5 roky a 100 až 300 tisíci najetými kilometry. Vše v Euro 6. V databázi nechybí ani předváděcí autobusy s pár tisíci kilometry. Nabídka se mění, každý ji může jednoduše najít na www.topused.man.eu. Detailní informace k jednotlivým vozidlům jim potom zprostředkuje náš prodejce Luděk Bína (tel.: 736 620 192, ludek.bina@man.eu).

Luděk Bína (FOTO: autor)

Při nákupu ojetého vozidla je důležitá servisní historie. Znáte ji u všech autobusů nabízených v programu TopUsed?

Ano, protože drtivou většinu autobusů jsme prodali v rámci naší sítě MAN. Tyto autobusy měly velmi často nějakou formu servisní smlouvy, takže prošly našimi servisy a známe i jejich minulost.

Nabízíte pro autobusy dodatečnou záruku? Pokud ano, na jak dlouho, na co se vztahuje a je nějak omezena stářím, resp. počtem najetých kilometrů?

Pro starší autobusy nabízíme dodatečnou záruku v délce 6, 12, nebo 24 měsíců, která se vztahuje na hnací řetězec. Její cena se odvíjí od stáří autobusu, počtu ujetých kilometrů i předpokládaného ročního nájezdu. Tuto záruku dokážeme nabídnout na autobus až do milionu najetých kilometrů. Samozřejmě ale záleží na technickém stavu autobusu, který ověří důkladná vstupní prohlídka. 

Nabízíte v rámci TopUsed na autobusy i servisní smlouvy?

Ano, v případě pořízení autobusu na operativní leasing je servisní kontrakt povinnou součástí pravidelné splátky. U ostatních typů financování je volitelný. Vše nabízíme jako balíčky, popřípadě pro každého zájemce dokážeme připravit individuální podmínky šité na míru právě jeho potřebám.

Přečtěte si také

Back to top button