Hlavní nádraží v Praze bude křižovat tunel
Hlavní nádraží v Praze bude křižovat tunel. V Praze postaví obří podzemní centrální stanici pod hlavním nádražím, v níž se budou křížit dva železniční tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti podzemními stanicemi. Třeba i na Václavském náměstí a v Karlíně.
„Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Každým tunelem projede až 16 vlaků za hodinu v každém směru. Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047. Finance podle Kupky může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, tedy zapojení soukromého kapitálu. Ministr počítá také s významnou podporou od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

„Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ vysvětlil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
„Projekt přináší nové kolejové kapacity přímo v centru města. Výsledkem bude nejen vyšší atraktivita železniční dopravy, ale také uvolnění nejvytíženějších úseků MHD v centru. Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic. Méně aut ve městě znamená méně emisí, méně hluku a výrazné zlepšení životního prostředí,“ uvedl náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
S podzemní železnicí v Praze počítá ve svých plánech také společnost Penta, která vlastní pozemky v okolí hlavního nádraží, v Karlíně i na Florenci, včetně autobusového nádraží.
„Plánované železniční spojení v podzemí Prahy vnímáme jako mimořádnou příležitost jak ve spolupráci s městem i Správou železnic rozvíjet jak samotné hlavní nádraží, tak i zastávku Karlín v území stávajícího autobusového nádraží Florenc,“ uvedl obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov.
Největší problém dopravy v Praze spočívá v metropolitním regionu. Z historických důvodů není dostatečně propojená regionální a městská doprava. Nový uzel může být průlomový v řešení největšího dopravního problému v hlavním městě.
Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha řešila tři základní návrhy a dodatečně ještě dvě modifikace jednoho z nich.