Scania Citywide LF CNG: Čistě, tiše a pohodlně
ČSAD Kladno, patřící do koncernu Arriva, provozuje jeden z největších fleetů plynových Scanií v Česku. Hned 12 nízkopodlažních modelů Citywide LF pravidelně nasazuje v rámci městské hromadné dopravy na Kladně. A právě na linkách 602, resp. 614 jsme si tento autobus s evidenčním číslem 8778 a 8788 vyzkoušeli
Průkopníkem hromadného zavádění plynových Scanií v Česku byl dopravce 3ČSAD (dnes patřící pod koncern Transdev), který jich provozuje 32. ČSAD Kladno si první plynové Scanie pořídilo v roce 2019, a to devět 15m modelů Citywide Suburban nasazované v rámci PID (test jsme přinesli na anšem webu). Testovaný autobus pak byl součástí dodávky 12 autobusů pro kladenskou městskou dopravu. Suma sumárum mají na Kladně 21 Scanií na stlačený zemní plyn.

Nová generace za dveřmi
Model Citywide LF (Low Floor) je v současné generaci na trhu od roku 2011, kdy nahradil model Omnicity. Na posledním Busworldu v Bruselu před dvěma roky byl ale již představen nástupce, nejprve ale v čistě elektrické verzi. Současný Citywide, který je zajímavý hliníkovou šroubovanou konstrukci karoserie, se již „nějaký ten pátek“ montuje na výrobní lince v polském Słupsku. A jak nám potvrdil Jaroslav Mareš, vedoucí dopravy u ČSAD Kladno, ve srovnání s modelem Citywide Suburban je mnohem vychytanější. I u nich se nějaké drobnosti objevily, zdaleka ale ne v takovém počtu jako u výše jmenovaných 15m autobusů.

Srovnání s konkurencí
V záplavě SORek a Ivec vypadá Scania Citywide dost výrazně a nepřehlédnutelně. Asi nejvíc diskuzí vyvolává zadní partie autobusu, díky níž si Citywide nespletete s žádným jiným autobusem. Když Scanii srovnáme s nejčastějšími městskými plynovými autobusy u nás, SORem NB a Ivecem Urbanway, působí opticky nejmenší. A ve všech hlavních parametrech tomu tak i doopravdy je. Na délku měří 11 985 mm, což je o 15 mm méně než Iveco Urbanway, ale skoro o 20 cm méně než SOR. Z uvedeného trojlístku je s výškou 3235 mm nejnižší, SOR měří 3285 mm a Iveco dokonce 3307 mm. Zajímavé je porovnání rozvoru, Scania má rovných šest metrů, Iveco 6,12 m a SOR 6,18 m.

Šedý interiér
Celková kapacita Citywide je 82 cestujících – 52 stojících a 30 sedících. Deset sedadel, z toho dvě sklopná uprostřed autobusu v místě pro vozíčkáře či kočárek, je bezbariérových na rovné podlaze, ostatní se nacházejí na vyvýšené podestě. Použita jsou skořepinová sedadla Kiel Ligero 1000 HF potažené červenou (Mars Red) snadno udržovatelnou koženkou, čtyři „prioritní“ sedadla před prostředními dveřmi jsou modrá (Marina) a směrem do uličky mají sklopné opěrky rukou. Sedadla mají vysoké opěradlo a do města či na příměstskou dopravu nabízejí skvělé pohodlí. Podlaha je tmavě šedá (Altro Transflor Chroma Phantom), světle šedou barvu mají i boční panely mají. A ačkoliv stropní panely jsou podle specifikace v „teplé bílé“, interiér ve výsledku působí dle mého subjektivního dojmu lehce ponuře a ne tak vzdušně jako třeba u výše jmenovaných konkurentů.

Rychlá práce
Nastupování obstarávají tři dvoukřídlé dveře široké 1200 mm, ty zadní jsou ale asymetricky dělené. „Jsou tiché a za pět sekund po zmáčknutí tlačítek jsou uzavřené,“ upozorňuje mě Honza Panýrek, kmenový řidič tohoto autobusu, který u ČSAD Kladno pracuje 13 let a do Scanie přesedl z Iveca. A dávám mu za pravdu, třeba u nejnovějších autobusů SOR NB je to skoro dvojnásobek. Poprvé jsem se také setkal s tím, že každé dveře mají své vlastní tlačítko, které se navíc velmi snadno mačká. Občas se mi ale stalo, že jsem je v rychlosti nezmáčkl současně, nebo jsem otevřel jiné, než které jsme chtěl. Ale to je věc zvyku.

Řidiče obklopuje
Tím jsme se dostali na místo řidiče. Zde mě překvapil snížený strop, kvůli němuž se zde ani průměrně vzrostlý řidič nepostaví a jenž navíc kokpit opticky zmenšuje. Podobný pocit jsem měl naposledy v patrovém autobuse. Nijak to ale nezhoršuje výhledové poměry z autobusu, ty jsou velmi dobré. Specifikem Scanie je dole uchycené levé vnější zpětné zrcátko: „Člověk si na to musí chvíli zvykat, stejně jako na to, že v něm při odbočování vidí kolo,“ souhlasí Honza Panýrek s mým postřehem. Jenže díky tomu, že zrcátko není nahoře, může být sluneční clona přes celou šířku bočního okna, takže perfektně odstíní i ostré zimní slunce. Honza mě také upozorňuje na skvěle vyřešené noční osvětlení interiéru, které se vůbec nezrcadlí v čelním skle.
„Stará“ přístrojová deska (nový Citywide má novou podobnou té z nákladních vozů) řidiče obklopuje, nicméně se zde cítím o něco volněji než třeba v Citywide Suburban. Výškový rozsah volantu i otočného sedadla Isri je dostatečný, takže pohodlnou pozici si najdu okamžitě. Etážové, a jak podotýká Honza velmi účinné a tiché topení, zasahuje až k nohám řidiče. Kabina má samostatnou klimatizaci (výkon 7 kW), stejně jako interiér (výkon 36 kW). U konce topení je sklopný držák na nápoje, ve dveřích do kokpitu je velká schránka a klimatizace na PET lahev. Takže o řidiče je postaráno.

Tak nějak samozřejmě
Stačilo ani ne půl hodiny a já se mohl plně soustředit jen na trasu linky 602, výdejní strojek a správné vracení peněz. Citywide mi totiž okamžitě padnul do rukou, k čemuž přispívají malé ovládací síly, jednoduchá obsluha a dobře dávkovatelné brzdy. Do zastávky se krásně plynule dobržďuje a pro aktivaci zastávkové brzdy člověk nemusí zarazit pedál do podlahy. Posilovač řízení má optimální účinek, jenom rejd mi přišel o něco horší než třeba u Iveca či SORky. Decentní klepání aktivovaných směrových světel je doslova balzám na duši ve srovnáním s protivným zvukem obou zmiňovaných konkurentů. Jenom pérování je i přes použití měkčích tlumičů vpředu tvrdší, takže člověk buď na špatných silnicích kličkuje, nebo jede rovně a tiše v duchu trpí za autobus, který schytává jednu ránu za druhou.

Slušný odpich
Vzadu napříč uložený 9litrový pětiválec má výkon 280 k a nejvyšší točivý moment 1350 Nm. Spolupracuje s osvědčeným šestistupňovým automatem ZF Ecolife a dohromady tvoří skvěle sehranou dvojici. Dynamika je motoru skvělá, odpich ze světel vynikající a ochota zrychlovat i v kopcích příkladná. Pětiválec je tichý, řazení hladké, ale někdy až moc pro ekologické. Elektronika totiž občas zařadí nejvyšší převod až moc zbrkle a motor občas „podusí“ v nízkých otáčkách. Na kickdown ale reaguje bleskově. Průměrná spotřeba flotily 12m Scanií se pohybuje kolem 42 kg/100 km. Pětice tlakových lahví, každá po 315 l, se plní přes koncovky NGV 2, která je spolu s NGV1 na pravém boku. Po odklopení krytu zde řidič najde i hrdlo nádobky na ostřikovače a tlačítko pro otevření dveří. Velmi komfortní je i přístup pro dolévání oleje do motoru nebo kontrolní měrka, které jsou vyvedeny vpravo vzadu mimo hlavní motorový prostor.

Vozidlo | Scania Citywide LF CNG 4×2 |
Motor | Ř5/přeplňovaný CNG (OC09) |
Zdvihový objem | 9291 cm3 |
Maximální výkon | 206 kW (280 k)/2000 min-1 |
Maximální točivý moment | 1350 Nm/1200 min-1 |
Převodovka | A6 (ZF-Ecolife 6AP1202B) |
Počet míst k sezení/stání | 30/50 + 1 |
Šířka dveří | 1200 mm |
Celková hmotnost | 19 100 kg |
Rozměry d x š x v | 11 985 x 2550 x 3225 mm |
Rozvor | 6000 mm |
Kapacita CNG zásobníků | 1575 l (5 x 315 l) |
Parkovací kamera má slušné rozlišení Řidič má po levé ruce držák na nápoje Ovládání topení je jendouché Zásvuka na 12V a dva USB konektory potěší Nade dveřmi jsou výkonná světla Na střeše je pět tlakových lahví, každá po 315 ll Informační systém dodal Bustec Skořepinová sedadla jsou vcelku pohodlná Citywide má poněkud netradiční záď Křídlové dveře se otvírají dovnitř a hodně rychle Plnicí koncovky na CNG typu NGV1 a NGV 2 jsou vpředu Dole umístěné zrcátko má svá pro i proti Ve dveřích je velká kapsa pro batoh a klimatizace pro lahev, šedé přihrádky jsou dílem lidové tvořivosti V interiéru je dostatek zastávkových tlačítek Na místě pro kočárek nebo vozíček jsou dvě sklopná opěradla Palubní přístroje jsou přehledné, i když už působí zastarale Celková kapacita je 66 až 82 cestujících Netradiční umístění zpětného zrcátka dole Klimatiazce pro řidiče je účinná, stejně jako LED osvětlení