Setra Multiclass – Jiný ale šikovný
Setra Multiclass – Jiný ale šikovný. Nová generace meziměstského autobusu Setra Multiclass řady 500 LE se vůbec poprvé dočkala 10,5m varianty 510 LE. Tu jsme důkladně vyzkoušeli na trasách příměstských linek v okolí Prahy a Kladna.
Setkání s tímto oranžovým autobusem se odehrálo poměrně krátce poté, co jsem se s ním svezl při prezentaci nových bezpečnostních systémů v Madridu (viz TL 4/2024). Premiéru měla nová řada 500 vloni.
Chce to čas
Když jsem novou generaci viděl poprvé, zíral jsem s otevřenou pusou, cože to tak konzervativní firma jako Daimler Buses vytvořila. Jenže s odstupem času zjišťuji, že se mi ta odvaha vlastně. Ale chápu reakce lidí na sociálních sítích, kteří neměli šanci autobus vidět naživo, že celek působí přinejmenším neobvykle. Zejména u této krátké varianty vyniká to, co mu fanoušci vytýkají nejvíc – že Daimler našel ve skladu dva úplně jiné autobusy a spojil je dohromady. Největší poprask na sítích vyvolává hlavně sloupek mezi oběma polovinami, takže je jen otázkou času, než si šikovné české ručičky poradí a nalepí na něj fólii…
Zaplněná mezera
Provedení 510 LE s délkou 10,5 m je v modelové řadě MultiClass novinkou, doplňující stávající portfolio 515, 516 a 518. Jak se uvádí v tiskové zprávě, „je ideální pro klikaté horské průsmyky, křivolaké trasy na předměstích a v historických centrech měst, stejně jako pro období mimo dopravní špičku, víkendový provoz a trasy s malým počtem cestujících.“ Těch může být od 18 do 99.
Přední nástupní dveře jsou široké 900 mm, zadní 1150 mm, nástupní výška vpředu je 307 mm, vzadu 328 mm, podlaha ve středové uličce je 336 mm vysoko a podesta 297 mm. Autobus byl osazen sedadly Transit s černo-oranžovou texturou čalounění, všechna mají bezpečnostní pásy. Zajímavostí byla dvojice sklopných sedadel u zadních dveří. V přední části má autobus zavazadlové koše v mřížkovém provedení a odkládací prostory na předních podbězích. Nechybí ani sklopná rampa pro invalidy. O tepelnou pohodu se starají dvojitá izolační skla a výkonná střešní klimatizace EvoCool Basic s výkonem 32 kW.
Střízlivě strohý
Zatímco exteriér je hodně hravý, pracoviště řidiče naopak naprosto strohá, ale maximálně funkční a vyhovující klasika s velkými a přehlednými přístroji a vhodně rozmístěnými ovladači. Chválím skvělý výhled z místa řidiče, rychle jsem si zvykl i na příplatkový 360° kamerový systém. Ten se hodí nejen při manévrování v úzkých prostorech, ale také při předjíždění, kdy se aktivují kamery na té straně, kde řidič zapne směrová světla. V kokpitu je dost prostoru i odkládacích míst na věci.
Hadimrška
Pohon zajišťuje šestiválec OM 936 s 220 kW (299 k), spojený se spolehlivým a na příměstské mise ideálním planetovým automatem ZF EcoLife 2. Vozidlo má sice hybridní a rekuperační modul s inteligentním řízením spotřeby energie, jeho přínos však řidič vůbec nepocítí, protože na rozdíl od konkurenčních systémů se motor vůbec nevypíná. Setra 510 LE si mě ale získala skvělou manévrovatelností a obratností (poloměr otáčení 17,3 m), komfortním podvozkem, který se ani na hodně špatných silnicích III. třídy v okolí Kladna a Prahy nenechal donutit k žádným velkým rázům, nebo vynikajícími LED světly (bez příplatku). Naštěstí jsem neotestoval žádný ze standardních asistenčních a bezpečnostních systémů, kterými je Multiclass prošpikovaná. A tak jediné, s čím jsem se trochu pral, a to do slova a do písmene, je poměrně těžké řízení. Myslím, že řidič by si zasloužil větší pomoc hydraulického řízení.
Technické údaje
Setra Multiclass 510 LE
Motor: Ř6/vznětový přeplňovaný (OM 936)
Zdvihový objem: 7700 cm3
Maximální výkon: 220 kW (299 k)/2200 min-1
Maximální točivý moment: 1200 Nm/1200 min-1
Převodovka: A6 (ZF EcoLife 2)
Maximální hmotnost: 19 500 kg
Rozměry d × š × v: 10 510 × 2550 × 3315 mm
Rozvor: 4500 mm
Objem zavazadlových košů: 0,5 m3
Objem palivové nádrže: 300 l
Objem nádrže na AdBlue: 53 l