Testy nákladních vozidel

Scania 560 R – Nejsilnější Super

Scania 560 R. Výkon 560 koní a maximální točivý moment 2850 Nm – takové jsou parametry top verze 13litrového motoru řady Super. Na našem testovacím okruhu jsme ji vyzkoušeli v kombinaci s klasickým tahačem a kabinou R a aerodynamickým návěsem Krone. 

Současná generace tahačů Scania je na trhu skoro sedm let prakticky bez jakýchkoliv designových změn. Jedinou „významnější“ úpravou je prohození označení modelu a výkonu motoru, které přišlo v souvislosti s uvedením elektrických modelů. Nově tak u levého světlometu najdeme označení 560 R. Testované provedení mělo top spací kabinu „erkové“ řady s označením CR20H.

560 R je nejvýkonnější varianta motorů Super

Scania 560 R – Na vrcholu řetězce 

Xaviera Arnoua, testovacího řidiče Scanie, který se soupravou objíždí celou Evropu, jsem požádal, aby nám sklopil kabinu. Chtěl jsem si totiž nový motor s interním označením DC13 173 vyfotit. Šestiválec o objemu 12,74 l je od základu zcela nový, což na první pohled prozrazuje jednodílná hlava válců. Motor totiž nově používá dvojitý vačkový hřídel (DOHC) a čtyři ventily na válec. Pracuje s vyššími pracovními tlaky (250 barů) a kompresním poměrem 23 : 1, v určitých režimech dosahuje termické účinnosti přes 50 %, má nižší tření a celou řadu dalších úprav, díky nimž má o 6 % nižší spotřebu ve srovnání s předchůdcem. Výrobce uvádí, že při srovnání identické soupravy se starým a novým motorem došlo v absolutních číslech k vylepšení z 28,2 na 25,9 l/100 km. Dvě procenta pak přidává až o 300 kg nižší hmotnost a upravená zadní náprava.

Šestiválec má i kvůli dvojitému vstřikování poměrně vysokou spotřebu AdBlue, překvapí proto jen 47litrová

Motory řady Super se nabízejí ve výkonových variantách 420 k (309 kW)/2300 Nm, 460 k (338 kW)/2500 Nm, 500 k (368 kW)/2650 Nm a námi testované 560 k (412 kW)/2850 Nm. To výkonově dokonce překonává i základní provedení 16litrové V8, které disponuje 530 k (390 kW) a 2800 Nm. S ním ho pojí nejen podobné parametry, ale také použití automatizované převodovky G33CM. Ostatní výkonové varianty motorů Super používají menší typ G25CM. 

Být stále mlád

Také interiér se od představení v roce 2016 prakticky nezměnil, což ale vlastně až tak nevadí. Kombinace analogových a digitálních přístrojů, ale i celá přístrojová deska vypadají i po letech stejně dobře a mně maximálně vyhovují. Vždy se totiž za volant Scanie, který nabízí široké možnosti nastavení a skvělý úchop, těším. Je ale jen otázkou času, kdy Scania představí novou generaci kabin dohánějící rozměry náskok DAFu i s plně digitálními displeji, jejichž podobu už nastínil designovou kresbou. Komfort kabiny umocňují kožená příplatková sedadla a prémiová navigace a klimatizace. Kabina R má sice uprostřed mírný schůdek, ale ten by mohl vadit snad jen hodně přerostlému basketbalistovi. 

Přístrojová deska nepoznala od svého představení žádných změn, a nebylo ani třeba

Pod 900 otáček

Přestože výrobce o zcela nové převodovce tvrdí, že je 12stupňová, ve skutečnosti má 14 dopředných rychlostí plus čtyři zpětné. Vedle standardního rozsahu má totiž jednu plíživou rychlost a třináctku neboli overdrive (OD). Ta má za úkol snížit otáčky motoru, a tím i spotřebu. V případě testované soupravy se stálým převodem 2,53 a pneumatikami 315/70 R22,5 výrobce tvrdí, že při rychlosti 80 km/h klesnou na dvanáctku při aktivaci OD otáčky z 1090 na 850. Jenže v testu v 85 km/h otáčkoměr ukazoval dokonce jen lehce přes 800 otáček. V první, hodně kopcovité části 175 km dlouhé testovací trasy, vedoucí z Chrášťan po okruhu na D4, dále po I/18, I/3 a zpět po D1 a D0, overdrive ke slovu příliš často nepřišel. Naopak ve stoupání na Cukrák jsme ocenili tichý, ale mohutný zátah 2850 Nm, směrem dolů zase účinek nové motorové brzdy CRB (compression release brake) o výkonu 350 kW (v záloze byl i konvenční retardér). 

Nejen Scania používá u novinářských souprav kapotované návěsy

OD přišel poprvé ke slovu v mírnějším sjezdu, kdy se střídal s volnoběžkou. V tu chvíli totiž na rozdíl od ní do motoru neteče vůbec žádné palivo. Hlavní čas OD ale přichází na rovinatém úseku při ustálené jízdě, a to klidně i s plnou tonáží 40 tun. Okamžik zařazení prozradí nápis OD u otáčkoměru, hlavně ale mnohem dunivější, skoro až „podtáčivý“ zvuk motoru. Elektronika neustále vyhodnocuje, co je z hlediska spotřeby efektivnější, takže na rovnějším úseku se „nestydí“ neustále řadit mezi dvanáctkou a OD. Pokud vám to vadí, doporučujeme vypnout tempomat, ručně přeřadit na OD a hrát si s plynem tak, aby tam vydržel co nejdéle. 

Celková hmotnost soupravy byla 40 tun

Na testovací, hodně kopcovité trati jsme s motorem dosáhli s průměrnou rychlostí 67 km/h spotřeby 35,1 l/100 km. Na našem okruhu nejhorší od roku 2017 dosažená hodnota je 42,8 l/100 km, naopak nejlepší 34,1 l/100 km. Ta patří Scanii S500.

Scania 560 R A4 2NA Super 

Motor: Ř6/vznětový (DC13 173)

Zdvihový objem: 12 740 cm3

Max. výkon: 412 kW (560 k)/1800 min-1

Max. točivý moment: 2850 Nm/900–1400 min-1

Převodovka: A12 (Opticruise G33CM)

Stálý převod zadní nápravy: 2,53 

Pohotovostní hmotnost: 7513 kg

Budka (š × d): 2551 × 2316 mm

Rozměry (d × š × v): 5965 × 2550 × 3860 mm

Rozvor: 3750 mm

Palivová nádrž: 395 l

Nádrž na AdBlue: 47 l

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button