Testy užitkových vozidel

Renault Master – To se povedlo

Renault Master – To se povedlo. Renault Master je už nějakou dobu nejprodávanější dodávka v kategorii do 3,5 tuny u nás. A nástupce, který se oprávněně pyšní titulem Van of the Year 2025, má rozhodně všechny předpoklady na tom nic neměnit. Byť se zatím prodává v omezeném počtu variant. Vyzkoušeli jsme klasický Van L2H2 s nejsilnějším motorem o výkonu 170 k a s manuálem.

Renault v tiskové zprávě k novému modelu neustále zdůrazňuje, že velkou prioritou při vývoji byla aerodynamika. Při pohledu na dominantní příď nového Masteru je třeba uznat, že se tvůrci docela vyřádili. Ačkoliv buldočí maska Masteru budí dojem skoro až amerického auta, právě mohutná hranatá příď se největší měrou podílí na skutečnosti, že má o 20 % lepší koeficient aerodynamického odporu. Za jízdy to člověk vnímá tak, že je v autě opravdu ticho, což může být způsobeno i kvalitním utěsněním. Hlavně ale cítíte, jak snadno a lehce jede kupředu s minimálním odporem vzduchu. 

Zkrácení rozvoru u všech verzí zlepšilo manévrovatelnost 

Skvělé místo k životu 

Obrovskou proměnu má za sebou interiér Masteru. Na první dojem mi svým ostrým stylem i celkovou architekturou tak trochu připomíná Volkswagen Crafter. Pro někoho může být překvapením, že má klasické analogové přístroje, a ani pohled do ceníku neodhalil možnost objednat si digitální variantu. A víte, že mi to vůbec nevadilo? Protože analogové přístroje jsou skvěle čitelné a k zobrazení dalších informací slouží velký dotykový displej natočený směrem k řidiči. Pod ním jsou klasické kruhové ovladače klimatizace a odkládací plocha na mobil s indukčním nabíjením. Ta je zkosená, a ačkoliv jsem se obával, že z ní může mobil za jízdy vypadnout, jedinkrát se tak nestalo. Chválím i rychlost a kvalitu bezdrátového spojení Android Auto i Apple CarPlay. Všude je dost malých i velkých, otevřených i zavřených přihrádek. Opěradlo prostředního sedadla lze sklopit a proměnit v kancelářský stolek. Z obou konců palubní desky do interiéru vyčnívají držáky nápoje. Bál jsem se, že budou překážet při nastupování, ale není tomu tak. Pravý ale trochu zakrývá spodní sférické zrcátko. Trochu také zarazí obyčejný sklopný klíček zapalování a absence bezklíčového odemykání, které je hlavně pro kurýry obrovský pomocník. 

Palubní deska má výhradně analogové přístroje 

Praktik

Ze dvou zatím nabízených délek Masteru jsme měli tu kratší s délkou 5,7 m a výškou 2,5 m, která přináší objem nákladového prostoru 10,8 m3 (ta delší má 13 m3). Master se chlubí nejširšími bočními dveřmi v segmentu (1312 mm), umožňujícími naložení europalety z boku. Ty se do Masteru L2H2 vejdou čtyři, náklad na nich může v našem případě (verze P3) vážit 1332 kg. Nákladový prostor vyniká nízkou nástupní výškou 1533 mm, přesto doporučujeme pořídit za 800 Kč i madlo. Master také nabízí široké možnosti ochrany podlahy a boků (pakety Cargo 1 až 4). 

Zákazník má na výběr několik verzí ochrany nákladového prostoru

Silný, úsporný a obratný

Pohon konvenční verze má na starosti naftový čtyřválec 2.0 Blue dCi ve třech výkonových variantách 105, 130 a námi testované 170 k. A jím obstarávaná dynamika je prostě parádní. Motor má měkký záběr, jde krásně odspodu a ani se zatížením či na dálnici nejde spotřeba přes devět litrů. Průměr se zastavil na 7,8 l/100 km. Opravdu nadšený jsem byl z komfortního pérování i nenaloženého auta, které nemělo daleko k autu osobnímu. 

Boční dveře mají šířku 1312 mm, o 42 mm víc než dřív 

Nový Master má také kratší rozvor než předchůdce, čímž odstranil jeho největší bolest – omezený rejd. Testovaná verze L2H2 s rozvorem 3585 mm má průměr otáčení 12,8 m, předchůdce s rozvorem 3682 mm měl 14,1 m. A rozdíl v manévrovatelnosti je patrný od prvního vyjetí.

Technická data:

Renault Master L2H2P3 2.0 Blue dCi 170 Extra

Motor: Ř4/vznětový, přeplňovaný

Zdvihový objem: 1998 cm3

Max. výkon: 125 kW (170 k)/3500 min⁻¹

Max. točivý moment: 380 Nm/1500 min⁻¹

Maximální rychlost: 177 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 12,9 s

Převodovka: M6

Kombinovaná spotřeba: 7,6–7,8 l/100 km

Spotřeba v testu: 7,8 l/100 km

Emise CO2: 198–204 g/km

Pohotovostní hmotnost: 2243 kg

Celková hmotnost: 3500 kg

Objem nákladového prostoru: 10,8 m3

Rozměry d × š × v: 5681 × 2080 × 2500 mm

Rozvor: 3585 mm

Základní cena test. vozu: 724 590 Kč bez DPH

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button