Antwelltyre management
Antwelltyre management. Jedním z pilířů služeb kralupské firmy Antwell, dříve JP Spedition, je i komplexní péče o pneumatiky. Dopravním firmám s většími fleety nabízí unikátní systém založený na pravidelném monitorování, který jde ale svými schopnostmi a výstupy daleko za rámec toho, co je na trhu běžné.
Pneumatiky sice tvoří v celkových nákladech na vlastnictví nákladního vozidla (TCO) 2 až 3 %, nicméně výrazně ovlivňují další náklady, jako je spotřeba paliva. Podhuštění pneumatiky o 1 bar ji zvýší až o litr, o 1,5 baru nižší tlak zase zkracuje kilometrový proběh až o 10 %. Nemluvě o tom, že podhuštěná pneumatika ovlivňuje bezpečnost a snižuje odolnost kostry a následnou možnost protektorování. Samostatnou kapitolou jsou pak defekty na cestách, které zásadně zvyšují náklady na pneumatiky i prostoje techniky. „Ačkoliv to každý ví, přesto jen málo firem zajišťuje pravidelnou kontrolu stavu pneumatik, a to především ty s velkými fleety,“ upozorňuje Petr Michalička ze společnosti Antwell, který za tuto službu zodpovídá.
Základem je pravidelná kontrola
„Zkušenosti s péčí o pneumatiky sbíráme přes dvacet let na naší dopravě a za tu dobu jsme získali obrovské know-how, které nyní chceme předávat dál,“ říká Jan Pavlíček, majitel společnosti. Základem je dokonalá znalost stavu každé pneumatiky ve flotile. Ta je založena na pravidelné kontrole, která probíhá buď v areálu společnosti v Kralupech nad Vltavou, nebo přímo v sídle firem, kam přijede mobilní servis. A to i v odpoledních hodinách nebo o víkendu. Tato kontrola se obvykle provádí jednou za dva měsíce (může ale být i jednou za měsíc). Během kontroly technik měří tlak pneumatik (včetně případného dohuštění na požadovaný tlak), speciální sondou zjistí minimálně na třech místech hloubku dezénu běhounu a pohledem provede i celkovou optickou kontrolu stavu pneumatiky. Všechna naměřená data se automaticky přenášejí do počítačového systému pro správu pneumatik, který na základě složitých algoritmů a dřívějších měření dokáže vyhodnotit stav pneumatiky a doporučí, co udělat pro její maximální životnost.
Poradí a doporučí
Systém umí například porovnat opotřebení běhounu s ostatními pozicemi a nápravami a doporučí vhodnou permutaci, tedy prohození pneumatiky na jinou nápravu. „Tím se zajistí rovnoměrné sjíždění obou stran pneumatiky,“ vysvětluje Petr Michalička. Sleduje se samozřejmě i kilometrový proběh. Po každé kontrole dojde k vystavení a odeslání protokolu. Velkou předností systému společnosti Antwell je také schopnost predikovat dobu, kdy bude třeba konkrétní pneumatiku vyměnit. „Tuto schopnost ocení především fleet manažeři, kterým to výrazně usnadňuje práci s plánováním nákupu. Navíc dostanou přehledná a exaktní data, kterými mohou investici obhájit před svým vedením,“ poukazuje Petr Michalička, který s tím má coby ředitel dopravy v řadě velkých dopravních firem velké zkušenosti.
Doporučí i vhodnou značku
Důležitou součástí pneu managementu je také poradenství v oblasti nákupu vhodných pneumatik. „Za více než dvacet let provozování vlastní dopravy a nově i půjčovny tahačů a návěsů jsme vyzkoušeli obrovské množství různých typů a značek pneumatik, takže dokážeme zákazníkovi poradit, i jaký typ a model se hodí pro jeho provoz. Navíc nejsme svázáni s žádnou konkrétní značkou, čímž si zachováváme nestrannost,“ doplňuje další benefit služby Antwelltyre Management Jan Pavlíček.
Antwelltyre management: Nejen pro kamiony
Své know-how ale Antwell nabízí nejen nákladním fleetům, nýbrž i firmám provozujícím dodávky. Jedním z klientů je například i kralupská firma Bidwest. Pneuservis „s tak trochu jinými službami a přístupem“ Antwell nabízí i běžným zákazníkům (segment B2C), pro něž firma buduje síť tzv. Autocenter.
Ta se mimo jiné zaměří i na běžný servis normálních, elektrických i hybridních automobilů, včetně geometrie, či na kalibraci kamerových systémů asistenčních systémů v případě výměny čelního skla. „Na poli osobních aut dochází k technologické změně a my se snažíme být na špičce současného moderního servisování,“ říká Petr Michalička k vizi Autocenter Antwell. Součástí těchto center budou také servisy nákladních aut a návěsů, které budou zajišťovat i pneu management. „S tím, jak získáváme zákazníky po celé republice, jim chceme být co nejblíž,“ vysvětluje budování sítě Jan Pavlíček, majitel Antwell Group.