Silniční doprava

IVECO – Hledání nové budoucnosti

IVECO – Hledání nové budoucnosti. Bestseller v podobě modelové řady Daily drží dlouhodobě značku Iveco nad vodou. Na druhé straně ani „marketšér“ v segmentu těžkých nákladních vozidel vylepšený o dvě procenta na celých 8 % není zárukou světlé budoucnosti. A tak dělá italský koncern vše pro to, aby důstojně přežil.

Po rozvodu s americkou automobilkou Nikola vyvstala otázka, jak daleko má Iveco k současným až freneticky protlačovaným alternativním řešením pohonu nákladních vozidel, speciálně k těm elektrickým. Obavy z promeškání evropských trendů BEV a FCEV byly částečně rozptýleny legislativní verzí silničního sedlového tahače Iveco FCEV a současným řešením Iveco BEV ve stejném segmentu, které si odbylo svoji velkou premiéru v rámci megalomanské prezentační akce „Be the Change“ ve druhé polovině listopadu v Barceloně. Iveco tam představilo kompletně obnovenou nabídku svých komerčních a nákladních vozidel od celkové hmotnosti 3,5 t do 44 t.

Přečtěte si také

Stoprocentní závazek

V posledních čtyřech letech značka věnovala svoji energii předvídání rychlého vývoje trhu. Investovala do obnovy svých produktů na základě potřeb zákazníků a očekávání, urychlení inovací prostřednictvím partnerství s nejlepšími průmyslovými hráči ve své třídě. Vyvinula a nabídla tzv. multienergetické produkty, které zákazníkům poskytují udržitelná a zisková řešení. Urychlila vývoj své nabídky elektrických vozidel a zřídila specializované výrobní centrum v Ulmu v Německu, kde vyrábí první těžký nákladní vůz Iveco s elektrickým pohonem (finanční vyrovnání z rozvodu s Američany). 

Obnova celé řady Iveco

Při vývoji vozidel modelového roku 2024 se Iveco zaměřilo na čtyři pilíře: obchodní produktivitu, zkušenosti řidiče, udržitelnost a konektivitu. Nové funkce a inovace vytvořené na základě podnikání zákazníka a zaměřené na usnadnění života řidičů jsou pohodlnější a pokrývají všechny systémy vozidla. Vylepšení sahají od pohonu až po pokročilé rozhraní člověk–stroj s vylepšenou palubní technologií pro bezpečnější jízdu. Snaha automobilky Iveco posunout společnost kupředu a podpořit udržitelnou transformaci dopravního průmyslu se projevuje v již zmiňovaném multienergetickém přístupu. Řídí se zásadou, že technologie se musí přizpůsobit poslání a splnění cílů mise. Iveco vyvinulo elektrické verze vozidel své lehké (eDaily) a těžké řady (S-eWay), ale přitom pokračuje v průběžném zlepšování svých vozidel se spalovacím motorem, včetně těch na zemní plyn (CNG, LNG), kterými omezuje zásah do životního prostředí.

S-Way + S-eWay

Modernizace těžké řady zahrnuje jak vylepšenou aerodynamiku kabiny, tak i úpravy hnacího řetězce. Jeho základem je vylepšený motor xCursor 13 ve výkonových variantách 500 k (368 kW)/2600 Nm a 580 k (426 kW)/2800 Nm, který má i díky vylepšenému prediktivnímu tempomatu až o 10 % lepší spotřebu. Nový motor je spojen s nápravou Meritor 17X HE s rychlejší redukcí pro ještě plynulejší přenos trakce spolu s citlivou 12stupňovou převodovkou TraXon Gen2 od výrobce ZF. Plynový motor dosahuje nově 500 k (368 kW) a 2200 Nm při současném snížení spotřeby o 11 %.

Velké změny se odehrály uvnitř kabiny. Ta má kompletně přepracovaný interiér a novou přístrojovou deskou s plně digitálním kokpitem s TFT clusterem, novým informačně-zábavním systémem a kamerovým systémem místo zpětných zrcátek. Pro zvýšení bezpečnosti a komfortu je zde nejmodernější asistent řízení až do úrovně autonomie 2. 

Absolutní novinkou je plně elektrická verze S-eWay s dojezdem až 500 km, což jí zajišťuje devět 82kWh akumulátorů o celkové kapacitě 738 kWh s možností rychlého nabíjení až 350 kW. S-eWay je poháněn duálním motorem eAxle od společnosti FPT Industrial se stálým výkonem až 480 kW a točivým momentem 1800 Nm.

Eurocargo

Zatímco navenek se toho na této řadě zase až tolik nezměnilo, důkladnou proměnu má za sebou kabina. Na první pohled zaujme konfigurovatelný 10″ digitální přístrojový štít, který doplňuje 7″ dotyková obrazovka nového infotainment systému s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto. Díky novým ovládacím prvkům na sloupku řízení má řidič vše na dosah ruky. Díky nové elektronické architektuře dostalo Eurocargo nové systémy, jako je alkoholový zámek, inteligentní asistence rychlosti, informační systém detekce pohybu, informační systém sledování mrtvého úhlu, systém detekce couvání, signál nouzového zastavení a systém varování při opuštění jízdního pruhu.

Eurocargo také dostává zcela novou generaci plynových motorů Tector 7 CNG, které jsou nyní k dispozici v celé řadě, a stává se tak jediným vozidlem o hmotnosti 12–19 t, které CNG verzi nabízí. Šestiválec o objemu 6,7 l je k dispozici ve třech verzích 220 k (162 kW), 250 k (184 kW) a 280 k (206 kW). Díky 115l nádržím může Eurocargo CNG vézt až 1100 l plynu. Jak k plynovému, tak i konvenčnímu motoru Tector je novým standardem osmistupňový automat ZF8-HP, na přání je k dispozici automat Allison 3000.

Daily a eDaily

Užitkový bestseller prošel modernizací nedávno, takže ta stávající se zaměřila především na techniku než na design. Také Daily dostala novou elektronickou architekturu a s ní i  velký, 10,25″ digitální přístrojový štít s novým HMI rozhraním či nový informační systém s 10″ dotykovým barevným displejem. Funkce v kabině, jako jsou světla, okna a klimatizace, lze ovládat hlasovými povely prostřednictvím systému Iveco Driver Pal. Do seznamu inovací patří propracovanější telematika, systém otvírání a startování Keyless Entry & Go nebo pokročilé asistenční systémy pro řidiče ADAS s ochranou zranitelných účastníků silničního provozu. 

Elektrická eDaily dostala 50kW ePTO a verze 72C o celkové hmotnosti 7,2 t čtvrtou akumulátorovou sadu (celkem 148 kWh), prodlužující dojezd až na 400 km ve městě, resp. 240 km v kombinovaném režimu. eDaily se třemi a čtyřmi bateriemi mají také rychlejší 115kW rychlonabíjení, které umožňuje získat dojezd 100 km za pouhých 20 minut. Vozidla s kabinou na podvozku tak navíc získávají flexibilitu volitelného bočního nabíjecího portu, který optimalizuje pohodlí řidičů.

Nejrozsáhlejší nabídka služeb 

Iveco doplňuje svou nabídku vozidel o rychle se vyvíjející ekosystém řešení – Iveco Services. Služby jsou navrženy tak, aby podporovaly zákazníky při snadné a efektivní správě jejich vozidel nebo vozového parku, snižovaly jejich celkové náklady na vlastnictví a zajišťovaly ziskovost jejich podnikání. Součástí nabídky jsou i služby vyvinuté za účelem zkvalitnění života řidičů na silnici, což zvyšuje jejich pohodlí a bezpečnost. Iveco podporuje přechod svých zákazníků na mobilitu s lokálně nulovými emisemi pomocí služeb zaměřených na e-mobilitu. GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem) je inovativní a inkluzivní obchodní model pay-per-use pro dlouhodobý pronájem „zelených“ užitkových vozidel s cílem nabídnout řešení doslova šité zákazníkům na míru, i co se týká jejich finančních možností. Iveco Capital navíc nabízí zákazníkům komplexní finanční řešení pro elektromobily i celou řadu Iveco včetně financování, leasingové a pojišťovací služby na všech trzích.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button