Silniční doprava

RED III: biometan je naše šance

RED III: biometan je naše šance. Jedním z důležitých cílů směrnice RED III, kterou země Evropské unie schválily vloni v září, je i výrazné snížení emisí CO2 v dopravě do roku 2030. O kolik? A dokážeme je vůbec splnit? Jaké postihy hrozí za neplnění? A proč je tak důležitý biometan? 

Asi každý z nás v poslední době z médií postřehl informaci, že od roku 2027 s největší pravděpodobností zdraží klasické pohonné hmoty v průměru asi o 2 Kč/l. Viníkem je druhá vlna emisních povolenek, tzv. EU ETS2, která se mimo jiné týká i paliv pro dopravu. A přestože ministr životního prostředí Petr Hladík tvrdí, že ceny neporostou, zdražování se nevyhneme. Přesná cena za povolenku byla stanovena na 45 eur za tunu CO2. To by benzin i naftu zdražilo asi o 3 Kč/l. Navíc se v letech 2027 až 2030 bude ročně z trhu stahovat 5 % povolenek… To je však jen první krok na cestě k dekarbonizaci dopravy stanovené na rok 2050. Už za šest let bude muset naše republika skládat další „ekologické“ účty.

Emisní slib 

RED III – Renewable Energy Directive – je třetí verze směrnice týkající se obnovitelných zdrojů energie, k jejímuž dodržování se Česká republika zavázala a jejíž pravidla by měla implementovat do svých předpisů a zákonů do května 2025. „RED III má za cíl snížení emisí v dopravě do 2030. Cíl mají všechny země stejný, liší se ale trajektorie, tedy jak rychle se k němu dostanou,“ vysvětluje Filip Dostál, vedoucí business developmentu společnosti GasNet. A jak pokračuje, vedou k tomu dvě cesty: „Česko mělo dvě možnosti, jak RED III v dopravě splnit. A to buď prostřednictvím zvýšení podílu paliv z obnovitelných zdrojů energie o 29 %, nebo prostřednictvím snížení emisní intenzity paliv v dopravě o 14,5, resp. po korekci o 13,8 %, a to ve srovnání se základní úrovní stanovenou z fosilních paliv.“ Energie pro dopravu dnes v 98 % zajišťují uhlovodíková paliva (z toho 5 % biologická). 

U nás je možná jen jedna cesta

Když se u nás implementovala RED II, vznikl projekt TA ČR MOSUMO, vedený zástupci technických univerzit. Tato pracovní skupina má v současné době mj. za úkol definovat optimální palivový mix v roce 2030, abychom RED III splnili. „Z její analýzy jasně vyplynulo, že naše republika nemá zdroje zvládnout podmínku obnovitelných zdrojů. Že reálnější je snížení emisí zátěže paliv v dopravě,” upozorňuje Dostál. 

Na základě toho vznikl i scénář, jak mohou jednotlivá paliva ke snížení emisí v dopravě přispět. „Z analýzy vyplynulo, že elektřina přispěje 2,8 %, půl na půl mezi silnicí a železnicí,“ vypočítává Filip Dostál. Zbývajících 11 %, v nichž je ukryt 5,5% podíl obnovitelných paliv včetně procenta vodíku, si musí mezi sebe rozdělit všichni distributoři paliv. A to nejen těch konvenčních, jako jsou benzin a nafta, ale také LPG, CNG a nově i LNG. 

Spása jménem HVO100?

Hlavní cestou, jak snížit emise, je přimíchávání biosložek do konvenčních fosilních paliv, což už se nějakou dobu děje jak u benzinu (E10), tak i u nafty (B7). Nicméně benzin už víc biosložek kvůli konstrukci motoru nesnese, navíc na celkové spotřebě se podílí necelou čtvrtinou. Takže se o snížení musí postarat především nafta. Dnes se nejčastěji hovoří o plně syntetickém palivu HVO100, které se vyrábí z obnovitelných zdrojů, například z použitých rostlinných olejů. Jak ale upozorňuje Filip Dostál, s tímto palivem se pojí řada otazníků. „Výrobní kapacity v Evropě jsou zatím velmi omezené, dnes ho vyrábějí jen tři rafinerie, takže postupem času hrozí jeho nedostatek a kvůli tomu i vysoká cena.“ Poptávku po něm ale zvýší i letecká doprava, pro niž také začnou platit od roku 2025 emisní omezení a kde HVO poslouží jako jediný zdroj úspor emisí pro letecké palivo.

Tuzemská cesta přes biometan

Jedno z jasných doporučení, jak snížit do roku 2030 emise (nejen) v dopravě, je využívat biometan. A to jak ve formě plynu (bioCNG), tak i zkapalněný (bioLNG). Počítá s tím i aktualizovaný Národní akční plán mobility, podle nějž by ke splnění klimatických cílů v dopravě stačilo cca 4000 provozovaných tahačů na bioLNG. „Nyní je velmi důležité, aby stát nastavil podporu na výrobu biometanu. Naše vláda konečně v Bruselu uspěla se žádostí o notifikaci, aby mohla na tuto podporu poskytnout peníze z veřejných zdrojů.Finanční prostředky jsou k dispozici, v podstatě jde pouze o postupné přesměrování stávající podpory na výrobu elektřiny z bioplynu,“ říká Filip Dostál z GasNetu. V Česku máme velké množství bioplynových stanic, které by se mohly na výrobu biometanu předělat. GasNet má u nás na svou síť v současnosti připojeno 10 stanic, které ale svou produkci prodávají do Německa, kde jsou daleko výhodnější ceny než v ČR. Přestože jsou Němci už na 50% podílu obnovitelné energie, pochopili, jak důležitou komoditou biometan je a bude. A to nejen z hlediska dopravy, ale také vytápění, kterého se RED III týká také

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button