Společnost TURANCAR Bus Lines vstupuje na český trh
Společnost TURANCAR Bus Lines vstupuje na český trh. V březnu letošního roku vstoupila společnost TURANCAR Bus Lines také na český trh. O jejích plánech jsme hovořili s majitelem, panem Viliamem Turanem, na veletrhu Czechbus ve stánku společnosti TURANCAR CZ, dovozce autobusů Isuzu.
Společnost TURANCAR CZ působí na českém trhu od roku 2004. Předmětem jejího podnikání je dovoz a servis autobusů Isuzu. Za tuto dobu prodala více než 500 autobusů této značky a podle majitele společnosti, pana Viliama Turana, bude rok 2024 z hlediska počtu prodaných kusů nejúspěšnější.
Na Slovensku je společnost TURANCAR známá zejména díky provozování dopravní společnosti a cestovní kanceláře, ke kterým se později přidala i kamionová doprava a nejmladší a velmi úspěšnou společností je TURANCAR Trucks & Bus service – autorizovaný servis pro nákladní automobily a autobusy značek Mercedes a Setra. TURANCAR má na Slovensku více než 30letou tradici a patří mezi nejúspěšnější společnosti ve všech segmentech svého podnikání. Autobusové linky TURANCAR dnes najdete po celé Evropě, a to nejen díky vlastním pravidelným linkám, ale zejména díky úspěšné spolupráci se společností FlixBus.
Pane Turane, TURANCAR působí na slovenském trhu již více než tři desetiletí. Jak přispěla spolupráce s FlixBusem k rozvoji vaší společnosti?
Dnes víme, že to pro nás byl jeden z klíčových milníků. Naše spolupráce začala v roce 2017 a hned první rok byl pro nás úspěšný. O tom, že naše spolupráce byla a je založena na opravdu vysoké úrovni partnerství, svědčí i to, že jsme jako jediný dopravce mohli používat kombinaci barev značek obou společností – žluté a zelené. Naše aktivity ochladila pandemie covidu-19, ale v prvním roce po pandemii jsme spolupráci nejen obnovili, ale také výrazně rozšířili.
FlixBus má propracovaný rezervační systém, který zákazníkům usnadňuje nákup jízdenek, a spolu s masivním marketingem to přitahuje obrovské množství cestujících. Díky jejich prodejnímu systému a našim kvalitním službám již naše spolupráce překročila hranice České republiky a Slovenska a dnes provozujeme i několik lukrativních spojů v západní Evropě. Nové linky přibývají prakticky každý rok. Jedná se o vyváženou formu spolupráce, kdy se společně podílíme na úspěchu dané linky – a právě tato forma nás motivuje k poskytování co nejlepších služeb našim cestujícím. Pro nás to také znamená, že můžeme každoročně obnovovat a rozšiřovat náš autobusový park. Kromě toho provozujeme na Slovensku vlastní linky, které spojují Bratislavu s Nitrou, Banskou Bystricí a Topoľčany a Banskou Bystrici přes Nitru a Bratislavu s Brnem a Prahou.
V letošním roce jste rozšířili podnikání dopravní společnosti TURANCAR Bus Lines také do České republiky. Co vás k tomu vedlo a jaké jsou vaše cíle?
Český trh je pro nás logickým krokem v rozšiřování našich aktivit. Společnost FlixBus je lídrem v mezinárodní autobusové dopravě a naše spolupráce s ní si tento krok vyžádala. Přidali jsme linky nejen v rámci České republiky, ale také linky spojující Českou republiku s dalšími evropskými zeměmi. Bylo přirozené, že jsme potřebovali mít základnu i v České republice. Naším cílem je etablovat se na trhu pravidelné autobusové dopravy v České republice, dále rozšiřovat síť linek, a to zejména ve spolupráci s FlixBusem.
Jednou z vašich aktivit na Slovensku je také provozování autorizovaného servisu značek Mercedes a Setra. Znamená to, že váš vozový park využívá také autobusy těchto značek?
Spoléháme výhradně na autobusy uvedených značek, zaměřujeme se především na Setry, protože je považujeme za nejlepší a nejspolehlivější, jsou bezpečné a mají vynikající ekonomiku provozu a výborné jízdní vlastnosti. V letošním roce se náš vozový park rozšířil o dvoupatrové autobusy Setra S531 DT, přičemž nejpoužívanějším typem je Setra 516HD/2 v konfiguraci se 49 místy k sezení pro větší komfort cestujících. Snažíme se vozový park každoročně obnovovat tak, abychom na linkách neměli autobusy starší než tři až čtyři roky. V poslední době se bohužel výrazně prodloužily dodací lhůty, ale nám tyto autobusy za to čekání stojí. K dobrému stavu našeho vozového parku samozřejmě přispívá i vlastní servis, který však v současné době odvádí až 70 % všech prací pro jiné než autorizované servisní společnosti. Poptávka po našich servisních službách je tak velká, že jsme rozšířili naši činnost i do Nových Zámků a Bratislavy.
Jak jste se dokázali vypořádat s všeobecným nedostatkem řidičů?
Nebylo a není to jednoduché, v sezoně potřebujeme téměř 200 řidičů, ale zatím se nám to daří. Snažíme se jim nabídnout slušné, rozumné finanční ohodnocení, nabízíme jim stabilní zázemí. Naši řidiči pracují s moderními autobusy, pravidelně se školí a mají benefity, například zvýhodněnou dovolenou s naší cestovní kanceláří. Důležité je, že 95 % našich výkonů tvoří pravidelná doprava, řidiči tak mají jistotu stálého příjmu po celý rok.
Zmínil jste období covidu, které bylo pro mnoho podniků velmi obtížné. Jak jste se s touto situací vyrovnali?
Byla to pro nás nesmírně složitá doba, a právě tehdy se ukázala síla naší společnosti. V době covidové krize jsme byli ve velmi dobré finanční kondici, měli jsme výhodu diverzifikace našich aktivit a v neposlední řadě nám významně pomohl stát, stejně jako všem podnikatelům, kteří byli za covidu nejvíce postiženi. Bohužel jsme museli projít dalším těžkým obdobím. Po nečekaném úmrtí mého otce, který byl duší firmy, jsme museli dokázat udržet firmu v chodu. Bál jsem se, že zaměstnanci nebo partneři nebudou věřit mým schopnostem a budou mě vnímat jen jako „šéfova syna“. Vždy jsem si ale připomínal, proč to dělám. Tato firma je naším rodinným dědictvím a já cítím odpovědnost za to, aby vzkvétala. Hodně mi pomohlo, že jsem ve firmě prošel mnoha pozicemi a věděl jsem, co dělám. Začínal jsem jako řidič, rok jsem pracoval jako mechanik autobusů, a dokonce jsem si udělal svářečský kurz. Později jsem převzal vedení nákladní divize. Po ukončení studia jsem ihned nastoupil do firmy. Tím, že jsem se vedle ní pět let učil vrcholovému managementu, se mi ji podařilo nejen udržet, ale i rozvíjet. Dnes si myslím, že o mých schopnostech nepochybuje nikdo uvnitř ani vně firmy. Navíc jsem měl kolem sebe schopné vedoucí pracovníky společnosti, kteří mě podporovali. Společně jsme se dokázali přes toto těžké období dostat a dnes můžeme skromně říct, že jsme silnější než před pandemií.