Testy nákladních vozidel

MAN TGX 18.510: Česká premiéra

S novým MAN TGX jsme se krátce svezli ve Španělsku, v době pandemie v Německu a teprve v červenci jsme ho vyzkoušeli na českých silnicích. K dispozici jsme krátce měli verzi 510, kterou jsme vzali na redakční testovací okruh. 

V Čestlicích u importéra na nás čeká souprava složená z tahače s nejvyšší budkou a plně naloženého aerodynamického skříňového návěsu Schmitz. Když se vyhoupnu do pohodlných sedaček, přivítá mě Andreas Griem, hlavní školitel MAN a seznamuje mě s konfigurací vozu a jeho výbavou. Ta je podle očekávání maximální. Nechybí větší středový displej, LED světlomety a na pomoc zde mám i veškeré dostupné asistenční systémy. Mě ale nejprve zajímá nastavení hystereze prediktivního tempomatu u MAN označovaného jako EfficientCruise: „77 km/h dole, 91 km/h nahoře,“ odpovídá mi na dotaz Andreas Griem. Dále se dozvídám, že máme nastavený jízdní režim Efficiency. „Vedle Power existují ještě Maneuvring a Efficiency Plus, ten je ale vhodný pro nezkušené řidiče, protože má zablokovaný kickdown a nelze ručně řadit,“ vysvětluje Andreas Griem. 

Vyjíždíme  

Testovací trasa dlouhá cca 160 km vede z Čestlic po Okruhu na D4, poté přes Sedlčany na silnici I/3 a po D1 zpět do Čestlic na centrálu MAN. A prakticky okamžitě, jakmile jsme najeli na Pražský okruh a já sundal nohu z plynu, okamžitě se aktivovala volnoběžka. Na adaptivním tempomatu jsem proto nastavil rychlost 84 km a nejmenší odstup. Kdybych tlačítko na volantu zmáčkl ještě jednou, z adaptivního tempomatu bych udělal klasický. Třeba u Mercedesu k tomu stačí stisk jednoho tlačítka. 

Nastavování tempomatu na volantu (FOTO: autor)

Nová generace prediktivního tempomatu EfficientCruise má k dispozici podrobnější informace o topografii trasy až tři kilometry před sebou. Objektivně se jeho kvalita porovnává s konkurencí jen těžko, na základě mých dojmů ale jeho činnost nastupuje ve stejných místech, jako u jiných vozidel. Stejně tak ani u MANu už neplatí, že před vrcholem pokaždé aktivuje volnoběžku. Pokud totiž za vrcholem následuje prudší klesání, je výhodnější nechat zařazenou rychlost. Spíš mě ale zaujalo, že ačkoliv má tempomat horní hranici 91 km/h, při sjezdu z kopce udržuje soupravu na rychlosti 88 km/h. „Na nastavenou maximální rychlost se souprava rozjede až na posledních 30 sekund klesání. Získá tím nejvíc energie pro plachtění na rovině či do stoupání a zároveň řidiči nehrozí zápis o překročení rychlosti na jeho kartu,“ vysvětluje Andreas Griem. 

Pomáhají a neotravují 

Nový TGX je vybavený celou řadou asistenčních systémů. Třeba systém vrácení do jízdního pruhu LRA (Lane Return Systém) dokáže nějakou dobu automaticky udržet soupravu v jízdním pruhu. Tento asistent neplní funkci „autopilota“, pouze pomáhá. Pokud máte ruce na volantu, dokáže sám řídit a poměrně plynule udržet soupravu uprostřed mezi oběma jízdními pruhy. Pokud volant pustíte, začne kličkovat od jedné čáry ke druhé a po chvíli se vypne. Líbí se mi, že LRA není přehnaně citlivý, takže pokud delší dobu nepohnete volantem, což se na kvalitním povrchu stává, tak se zbrkle nevypne. 

Radary systému Side Assit (FOTO: autor)

Skvělým pomocníkem je i systém pro změnu jízdního pruhu LCS (Lane Change Support) fungující od 50 km/h. Ten pomocí radarů na bocích vozidla monitoruje prostor kolem soupravy a hlídá, aby při přejíždění do jiného pruhu nedošlo ke kolizi s vzadu jedoucím vozidlem. Řidiče o možné srážce varuje pomocí 3dílného LED pásu na A-sloupcích. Ve městě pak tento systém do 30 km/h monitoruje prostor po pravé straně, kde hlídá cyklisty či jezdce do mopedech.

Magická pětka 

Pro většinu řidičů se stala pětka v označení motorizace nutností (pro řidiče pak noční můrou). Testované vozidlo disponuje hned 510 k (375 kW) a 2600 Nm v pásmu od 930 do 1350 ot./min, což je maximum produkované 12,6litrovým šestiválcem D26. I proto začíná zelené pole otáčkoměru už na 900 otáčkách a 12st. automatizovaná převodovka TipMatic, vědoma si síly motoru, se nebojí nechat tam otáčky klesnout. A to hlavně při stoupání, kdy už ví, že se blíží vrchol. Nová převodovka řadí rychle a hladce, nicméně třeba Opticruise sesterské Scanie řadí ještě o kousíček lépe a rychleji. Oba používají stejné „železo“, liší se ale softwarem. Co je však pro MAN chválihodné, je dosažená spotřeba. Testovací okruh jsme totiž absolvovali s průměrem 36,5 l/100 km, což je třetí nejlepší hodnota ve čtyřleté historii našeho testovacího okruhu. Nejlepší hodnota je 35,1 l/100 km, nejhorší 42,3 l/100 km.

Průměrná spotřeba na okruhu byla 36,5 l/100 km (FOTO: autor)

Baví mě to  

Řídit nový TGX mě opravdu bavilo, nová kabina vypadá opravdu parádně a nenarazil jsem na nic, co by měl zlobilo či vadilo. Samozřejmě ne každý majitel asi koupí takto „nabušenou“ verzi, ale ani základní modely nemají být žádné chudobky, jak tomu bylo dřív. Všichni bez rozdílu konečně dostanou lepší (i když stále ještě ne dokonalý) výhled přes levé vnější zrcátko, kvalitní materiály nebo parádní volant, který se skvěle drží, a ještě se dá konečně pořádně nastavit. Zamlouvá se mi i řízení, které nepřenáší do volantu žádné rázy a nenechává se přehnaně strhávat vyjetými kolejemi. Navíc posilovač má optimálně naladěný účinek, aby se s ním dalo snadno otáčet při manévrování a za jízdy cítil alespoň nějakou zpětnou vazbu od kol. Velmi dobře se dávkují brzdy i retardér má dobře odstupňovaný účinek, který brzdí až 500 kW a 4100 Nm. Snad jen dvě věci mi zde chybí. Ačkoliv je v kabině velké množství různých přihrádek, schránek a poliček, nějakou praktickou na mobil, abych ho měl po ruce a dobře na něj viděl, jsem bohužel nenašel. A to platí i o držáku na kafe.

Přítrojová deska s digitálními přístroji (FOTO: autor)

Musí přesvědčit

Nový TGX je ve srovnání s předchůdcem o třídu lepší produkt. Nicméně podle našich informací dostal až příliš sebevědomou cenovku, což je pro zákazníky hodně citlivá záležitost. Obzvláště u zcela nové, a ještě nevyzkoušené techniky. Nicméně první zkušenosti od zákazníků ukazují, že reálné snížení spotřeby se pohybuje mezi osmi až deseti procenty.

VozidloMAN TGX 18.510 4×2 BLS
MotorŘ6/vznětový (D2676)
Zdvihový objem12 419 cm3
Max. výkon375 kW (510 k)/1800 min-1
Max. točivý moment2600 Nm/930-1350 min-1
PřevodovkaA12 (TipMatic 14.27)
Stálý převod zadní nápravy2,31
Hmotnost soupravy39 850 kg
Budka (šxd)2440 x 2280 mm
Rozměry (dxšxv)6007 x 2981 x 3915 mm
Rozvor3600 mm
Palivová nádrž490+250 l
Nádrž na AdBlue80 l
Back to top button