Testy užitkových vozidel

Renault Master – Nový Mistr osobně

Renault Master – Nový Mistr osobně. Představení nového užitkového modelu Renault Master proběhlo již minulý rok na podzim. Nyní jsme dostali možnost si vůz pořádně projet a vyzkoušet v okolí malebného francouzského Bordeaux, které je známo především vinicemi a krásnými klikatými silničkami. Jaké jsou naše první dojmy? 

První generace Renaultu Master byla představena světu v září 1980. Současná, čtvrtá generace slibuje zásadně zlepšenou spotřebu, vylepšenou aerodynamiku a kvalitní, pohodlný interiér. 

Zadní světlomety mají zajímavý světelný podpis

Dominantní vzhled

Nový Master má kratší kapotu, zkosenější čelní sklo či upravený tvar střechy nebo zrcátek. Výsledkem je 20% zlepšení aerodynamiky, která z velké části pomáhá spotřebě a komfortu na palubě. Přídi dominuje obří maska s novým logem značky a celé auto působí velmi robustním dojmem. Přední, výše posazené světlomety jsou zčásti LED, v zadní části jsou klasická koncová světla s žárovkami a u furgonu dvě kamery. Jedna, která je uprostřed, slouží jako virtuální zpětné zrcátko (ve vozidle je přepážka a zadní dveře nejsou prosklené) a druhá nahoře je couvací. Křídlové zadní dveře jsou otvíratelné klasicky do úhlu 270°. Celkový dojem z vozidla je tedy jasný. Jde o opravdu líbivou dodávku, která spojuje zajímavý design s praktičností. 

Renault Master se bude nejdříve vyrábět v délkách L2 a L3

Kvalitní interiér 

Komfort z osobního vozu v dodávce? Žádný problém, nový Master vám to dopřeje. Asi tak by se dal shrnout pocit z velmi kvalitně provedené kabiny, která se nechala inspirovat osobními vozidly značky Renault a z níž je i dobrý výhled. Celkové ergonomii interiéru není co vytknout, sezení je komfortní, dokonce i sedačky spolujezdců jsou na dodávku docela pohodlné. Případně lze jedno místo sklopit a tím vytvořit perfektní opěrku, kam můžete položit i notebook. Úložných prostorů jsme našli opravdu dostatek – až 135 litrů. Jediná nepříjemnost, na kterou jsme s kolegou přišli a co z našeho pohledu není úplně okrajové, je držák na pití na obou stranách palubní desky. Ten totiž může a bude sloužit jako madlo při vstupování do auta (kolik toho skutečně vydrží, je jen otázka času). Druhý problém souvisí také s držákem na pití, tentokrát na straně spolujezdce. Pokud si tam postavíte větší láhev, řidič nevidí do malého pravého zpětného zrcátka. Vyzdvihnout naopak mohu volič automatické převodovky na sloupku řízení, který je pro mě osobně perfektní, neboť jsem na něj zvyklý z vozidel značky Mercedes-Benz. Takto umístěný volič umožňuje rychlé přepínání režimů a neubírá místo na palubní desce. V elektrické verzi s ním nastavujete i rekuperaci.

) Interiér elektrické verze s digitální displejem

Vyzkoušeli jsme samozřejmě i manuální převodovku, která měla šest rychlostí a páku umístěnou klasicky v palubní desce. Někteří kolegové si stěžovali, že se s manuálem hůře řadí, ale pravda to není. Řazení jde naopak lehce a převody jsou přesné. Navíc si můžete hrát se spotřebou. Perfektní je také infotainment openR link, postavený na bázi Androidu, kterému nechybí ani nativní podpora aplikací třetích stran.

Interiér naftové verze s manuální převodovkou

Prostor vzadu se také zvětšil 

Oproti minulé generaci je více prostoru i na náklad. Na výběr bude 20 různých karoserií s nákladovým prostorem o objemu od 11 do 22 metrů krychlových. Otvor bočních dveří je o 40 mm větší, manipulace s nákladem tak bude o mnoho snazší. U bočních dveří ovšem chybí nástupní schůdek, proto je tam přidané i praktické madlo, kterého se můžete při vstupu do nákladového prostoru chytit. 

Otvor bočních dveří je o 40 mm větší

Renault Master se bude nejdříve vyrábět v délkách L2 (dlouhá 5685 mm) a L3 (6310 mm) výhradně s pohonem předních kol. Plánuje se i délka L4, která bude mít poháněna kola zadní. Pocitově je místa v novém Masteru opravdu hodně. S podrobnější informací o využití nákladového prostoru počkáme až do regulérního redakčního testu. 

Otvor bočních dveří je o 40 mm větší

Renault také spolupracuje se 360 firmami, jež se zabývají přestavbami a nástavbami užitkových vozidel. Bude tedy zajímavé do budoucna vidět nástavby s různou integrací na podvozek i do systému vozidla. Model Master je připraven na vše.

Jak jezdí? 

Měli jsme možnost vyzkoušet plně elektrický furgon a 150koňovou naftovou verzi ve valníku. První, co musím uznat, je, že elektrický Master má opravdu velký dojezd a příznivou spotřebu! Jezdili jsme se zatížením 400 kg a po celou testovací trasu se spotřeba pohybovala kolem 22,4 kWh/100 km. Začínali jsme s dojezdem 405 km a po dvou hodinách činil 319 km a baterie měla kapacitu 77 %. Testovací trasa vedla po dálnicích i okresních cestách. Jízda v elektrické verzi je opravdu tichá a díky hmotnosti vozidla i komfortní. Zkrácením rozvoru se průměr otáčení zmenšil o 1,5 m, což jsme vyzkoušeli i v úzkých městských uličkách, kde se Master rozhodně neztratí. 

Druhý testovací model byl klasický valník s druhým nejsilnějším turbodieselem o výkonu 150 koní a 360 Nm. Master je samozřejmě kvůli nástavbě o něco hlučnější, ale ani tak to není žádná tragédie. S manuální převodovkou jsme se v testu dostali na spotřebu kolem 9 l na 100 km, což byla vzhledem k zatížení nákladní plochy (opět jsme vezli 400 kg) také velmi dobrá hodnota. Naftové verze dvoulitrového čtyřválce budou dostupné s výkonem 77, 96, 110 nebo 125 kW a zatím budou spojeny pouze s manuální převodovkou, na devítistupňový automat budeme muset chvilku počkat. 

Vyzkoušeli jsme i naftový valník 

Zamlouvá se 

Na velký test nezbývá než čekat, ale i tak už teď můžeme říct, že se jedná o opravdu velmi dobře vyrobenou dodávku, která se na vysoce konkurenčním trhu rozhodně neztratí. Zkrátka dobrá práce. 

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button