Motorismus

Pojištění v době pandemie: urychlení on-line služeb

V souvislosti s pandemií došlo v segmentu pojištění motorových vozidel hlavně ke zvýšení obliby on-line služeb. Dramatický úbytek klientů se nekonal, tedy s výjimkou zájezdových autobusů, a platební morálka se také dramaticky nezhoršila. Ani škodních událostí na silnici překvapivě, snad jen v době tvrdého lockdownu, tolik neubylo.

Asi všichni si pamatujeme na loňský první jarní lockdown, kdy se silnice a ulice měst prakticky vyprázdnily. Lidé tehdy zůstali doma a cestování omezili na minimum. Na silnicích zůstaly hlavně nákladní vozy, dodávky a vozidla kurýrních služeb. Jenže provoz se postupně vrátil do starých kolejí. A ti, co museli pracovat, často jezdili do práce svými vozy ze strachu před nakažením v hromadné dopravě. A to se nezměnilo ani během druhého lockdownu a ani nouzového stavu letos na jaře.

Tvrdý dopad na autobusy

Z hlediska uzavřených smluv na pojištění či jejich přerušení nedošlo k nějakému dramatickému výkyvu. Tedy až na jedinou výjimku, a tou jsou zájezdové autobusy. „Vnímáme zvýšené množství přerušení pojištění s odevzdáním značek do registru hlavně u kategorií soukromých dálkových autobusů, které pandemie postihla významným způsobem,“ potvrzuje Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny (ČPP). K určité změně spotřebitelského chování došlo u retailové skupiny zákazníků. „Od počátku roku jsme při uzavírání smluv na POV i HAV zaznamenali výrazný meziroční nárůst v řádu desítek procent a dále v oblasti doplňkových připojištění, jejichž počet se oproti loňsku téměř ztrojnásobil,“ říká Miloš Velíšek. Lidé také častěji volí 5% spoluúčast místo 10%.

Pokles zájmu o pojištění se dotkl především zájezdových autobusů (FOTO: autor)

Urychlení on-line služeb

Také v pojišťovnictví došlo stejně jako v ostatních oblastech k velkému rozmachu on-line služeb. Lidé totiž nechtěli, anebo ani nemohli navštěvovat pobočky či své zprostředkovatele. Většina pojišťoven však s digitalizací začala dávno před nástupem pandemie, takže to pro ně nebyl takový problém. „Jestliže před pandemií byl poměr uzavíraných smluv 70 % ku 30 % mezi pojištěním sjednaným na místě a pojištěním formou obchodu na dálku, pak v době pandemie se tento poměr logicky obrátil,“ potvrzuje Miloš Velíšek. I velká část škod byla nahlášena on-line přes webové stránky nebo prostřednictvím klientských portálů.

Lidé přestali chodit na pobočky a smlouvy a další věci řeší on-line (FOTO: archiv)

Video prohlídka

V souvislosti s urychlením on-line služeb pojišťovny nabízejí i novinky. Například Česká podnikatelská pojišťovna přišla na začátku roku s video prohlídkou neboli s asistovanou prohlídkou vozidla technikem na dálku. Například při sjednání havarijního pojištění na dálku „on-line“ museli zájemci absolvovat osobní prohlídku svého vozidla pracovníkem pojišťovny. „Nově ale mohou lidé tuto proceduru vyřešit pohodlně prostřednictvím videohovoru on-line na svém mobilním zařízení nebo tabletu,“ vysvětluje Miloš Velíšek z ČPP. Tento způsob lze použít i u kontroly méně závažných poškození vozidla v případech pojistných událostí.

„Celé to probíhá tak, že po vzniku zakázky na prohlídku technik partnerské společnosti Global Expert kontaktuje klienta a nabídne mu možnost video prohlídky s popisem jejího průběhu. V domluveném termínu technik klientovi zavolá, potvrdí si jeho přítomnost u vozidla a obratem zašle prostřednictvím SMS zprávy odkaz na příslušnou internetovou stránku, díky které se obě strany propojí videohovorem. Technik poté na dálku instruuje klienta, na co přesně a z jaké vzdálenosti zaměřit objektiv mobilního telefonu, aby mohl pořídit fotodokumentaci, včetně kontroly VINu či tachometru a výbavy vozidla. Celé to trvá do 10 minut,“ popisuje Miloš Velíšek.

Už nejen škody můžete hlásit on-line. Pomocí videoprohlídky lze u ČPP uzavřít i havarijní pojistku (FOTO: archiv)

Škody stále rostou

Každého by asi napadlo, že se méně jezdilo, a tudíž bylo i méně nehod. To však platilo hlavně přechodně vloni na jaře při prvním lockdownu. Pak se situace poměrně rychle vracela do normálu. Dokonce i v době posledního nouzového stavu a uzavřených okresů bylo např. poskytnutí asistenčních služeb na skoro stejné úrovni jako v době před pandemií.

Přestože se počet nehod relativně ustálil, dále roste hmotná škoda. Podle České kanceláře pojistitelů činila v povinném ručení průměrná škoda na majetku 44 000 Kč. Za rok 2020 to bylo meziročně o 5,2 %. Na vině jsou především zdražující opravy vozidel, roste totiž cena práce i náhradních dílů. Jasně vidět je to třeba na světlometech. Zatímco klasické žárovkové stály do 10 000 korun, čím dál populárnější LED vycházejí i pětkrát dráž.

To samozřejmě vyvolává logický tlak na zdražování pojistek. Pojišťovny navíc musejí v rámci POV vytvářet rezervy pro hrazení výplaty škod v rámci újmy na zdraví. Ta je nyní podle ČKP v průměru téměř 380 000 Kč. „Historicky nejvyšší škodu z POV u ČPP – dopravní nehodu v zahraničí – 70 milionů korun jsme zaplatili z újmy na zdraví, kterou utrpěl jeden člověk,“ dodává Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.

Přečtěte si také

Back to top button