Silniční doprava

Eurowag E.V.A. – unikátní trojkombinace pro nákladní i autobusovou dopravu

Eurowag přichází na trhu s řešením nazvaným E.V.A., které v sobě spojuje novou generaci telematiky, placení mýta ve více zemích a ochranu před podvody s pohonnými hmotami.

Označení E.V.A. je zkratka tří slov Enhanced Vehicle Assistant. Tato služba je dostupná v celkem třech variantách Start, Plus a Ultra lišící se množstvím funkcí (viz tabulka), způsobem instalace ve voze a pochopitelně i cenou. Všechny tři balíčky ale nabízejí novou generaci telematiky EW Telematika, službu Fuel Guard a v kombinaci s druhou palubní jednotkou i placení mýta.  

Přečtěte si také
 EVA StartEVA PlusEVA Ultra
Živá mapaxxx
Plánováníxxx
Sledováníxxx
CAN Bus data xx
Volnoběh xx
Pracovní doba řidiče  x
Stahování tachografu  x
Mýtná jednotka  x
Fuel Guardxxx
Instalace/montáž12V zapalovačpevnápevná
Přehled funkcí jednotlivých variant EVA

EW Telematika

„Jednou z mnoha předností nové generace telematiky jsou tzv. živé mapy, na nichž je vidět pohyb vozidla každé dvě sekundy,“ říká Marc Trollet, výkonný ředitel telematiky ve společnosti Eurowag. Telematika navíc úzce spolupracuje s navigačním systémem Sygic Truck (Eurowag tuto slovenskou firmu nedávno koupil – pozn. redakce), který umí plánovat trasy s ohledem na průjezdné výšky, omezení hmotnosti apod. „A jelikož pracuje s on-line informacemi o dopravě, dokáže dispečerovi u každého nákladního vozu zkontrolovat dojezdový čas ETA (Estimated time arrival),“ přidává Marc Trollet důležitou schopnost, která je zásadní především u dopravců s tzv. nakládkovými a vykládkovými okny. Při plánování tras navíc systém umí kalkulovat s historií provozu na trasách, které byly posbírány od jiných uživatelů. Navíc dokáže vypočítat celkové náklady na dopravu, protože systém bere v potaz mýto, mzdu řidiče nebo spotřebu nákladního vozu. Díky implementaci svých zkušeností s palivovým businessem dokáže telematika zkontrolovat ceny na čerpacích stanicích.

Verze Plus a Ultra jsou pevně zabudované ve voze a jsou propojené s datovou sběrnicí CAN Bus, díky čemuž se dostanou k řadě důležitých provozních informací. „Nejvyšší verze Ultra dokáže pracovat i s daty tachografu, takže dispečer může plánovat trasu s ohledem na dodržování předepsaných časů řízení,“ popisuje další funkcionalitu Marc Trollet. Na dálku může i stáhnout data z tachografu.

Díky tomu, že Eurowag vyvíjí nejen software, ale i hardware, tedy samotné jednotky (ty si i vyrábí), nová telematika funguje i se staršími jednotkami. Dopravce tak nemusí s přechodem na novou telematiku měnit jednotky, což mu ušetří spoustu peněz.

Osm zemí a tři tunely

V Evropě je cca 28 různých mýtných systémů a jak jsme už naznačili, EVA umí uhradit mýto (zatím) v osmi evropských zemích (Německo, Rakousko, Francie, Belgie, Španělsko, Portugalsko, Bulharsko a Maďarsko) a ve třech tunelech Warnow, Liefkemshoek a Herrentunel. K tomu ale potřebujete mít druhou palubní jednotku od Eurowagu, která se instaluje jednoduše do 12V zástrčky vozidla. Mít na okně dvě jednotky místo šesti je určitě příjemnější,“ říká André Milkereit, šéf prodeje mýta. Již na začátku příštího roku by se měl počet zemí, kde lze řešení EVA použít, rozšířit. Stejně tak se uvažuje, že by v budoucnu měla mít všechny funkce EVA jediná jednotka. Pro řidiče je používání univerzální mýtné jednotky velmi jednoduché, protože při překročení hranic se automaticky „naladí“ na nový systém. Řidič jenom musí zkontrolovat, že se jednotka opravdu připojila.

Zamezí podvodům s palivem

Na trhu unikátní funkcionalitou je služba Fuel Guard, která by měla zamezit většině podvodů s palivovými kartami. Jak funguje, nám vysvětlil Viktor Stránský, specialista Eurowagu na tankovací karty. „Díky spolupráci s telematikou si náš platební systém dokáže zkontrolovat, že platba probíhá skutečně na čerpací stanici, kde stojí kamion spárovaný s kartou.“ Zjednodušeně řečeno, platební systém Eurowagu si „sáhne“ pro data o poloze nákladního vozu, a pokud se neshoduje s místem platby, neprovede autorizaci.

Půl roku testování

Na produktu EVA se pracovalo několik let. Samotné testování trvalo půl roku s cca 1000 jednotkami u zákazníků v Česku, na Slovensku a v Polsku. Sbírali se od nich postřehy, které se vývojáři snažili realizovat. EVA je v prodeji od 1. října a měsíční poplatek začíná na necelých 13 eurech.

Více informací naleznete zde

Přečtěte si také

Back to top button