Silniční doprava

Hasiči ve Vídni mají posilu

Hasiči ve Vídni mají posilu. Vídeň investuje do technologických inovací i v hasičském sektoru. Tamější hasiči nově jezdí se dvěma moderními zásahovými vozy na elektrický pohon.

Vozidla od rakouského výrobce Rosenbauer řady RT umožňují bezemisní provoz a jsou tak ekologickou alternativou pro zásahovou činnost. Po světě nyní jezdí 21 exemplářů těchto vozů, kromě rakouské metropole jsou vozidla testována například v Berlíně a Basileji. 

Hasiči ve Vídni mají posilu

Do vozového parku vídeňského hasičského sboru přibyla novinka, jeho členům jsou nyní k dispozici dva nejmodernější zásahové vozy na elektřinu. Obě vozidla od rakouského výrobce Rosenbauer z řady RT (Revolutionary Technology) jsou vybavena vysokonapěťovou baterií s kapacitou 66 kWh, která je umístěna v podlaze. Vozy mají dva elektromotory, které dohromady dosahují výkonu 360 kW. Aby byl zajištěn provoz i během delších zásahů nebo v případě dlouhodobého výpadku proudu, má řidič vozu k dispozici také záložní dieselový systém napájení s výkonem 225 kW (Energy Backup System). Vídeňská „ertéčka“ jsou postavena na základním podvozku RT 4×4 s volitelně nastavitelnými úrovněmi pro pohodlné nastupování a vystupování. Vozidla jsou 7,80 m dlouhá, 2,35 m široká, 3,20 m vysoká a váží 16 tun.

Firma Rosenbauer v tomto modelu úspěšně zkombinovala vlastnosti dvou typů vozidel, které vídeňští hasiči nejčastěji využívají, a to pomocného vozidla a cisternového hasičského vozidla. Z tohoto důvodu je vídeňští hasiči označují jako „základní hasičská vozidla“. Pokud jde o hašení, elektrický vůz RT na palubě uveze 2 000 litrů vody a 100 litrů pěnového koncentrátu, vodní dělo je namontováno na střeše kabiny. Čerpadlo je vestavěné a je ovládáno prostřednictvím elektromotoru nebo zmíněným záložním napájením.

„Koncepce tzv. základních vozů je inovativní v celé své šíři. Základní myšlenkou osob zodpovědných za koncepci a technologii bylo rozšířit možnosti použití vozidla a učinit jej co nejuniverzálnějším. Osobně mi šlo zejména o využití nových technologií, abych hasičům poskytl co nejlepší techniku a ty nejbezpečnější nástroje. Hasiči se již těší, až si nová vozidla, vybavení a technologie vyzkouší při své každodenní práci. Zpětná vazba, kterou od nich dostáváme, je a vždy byla hlavním motorem pro další vývoj a zdokonalování vozidel a vybavení,“ shrnul ředitel vídeňských hasičů Mario Rauch.

Společnost Rosenbauer dosud distribuovala po celém světě celkem 21 exemplářů svého „ertéčka“. Vývoj tohoto elektrického vozu trval osm let, než byl plně připraven pro sériovou výrobu. V ostrém v provozu ho testují také v Berlíně a Basileji, a tak jsou vozy RT alespoň jedním kusem zastoupeny už v celém regionu „D-A-CH“ (Německo-Rakousko-Švýcarsko). 

Podle výrobce je vůz RT díky svému efektivnímu systému hospodaření s elektřinou mimořádně odolný proti krizovým situacím a umožňuje prakticky bezemisní provoz, což koresponduje s vídeňskými dlouhodobými klimatickými cíli. „Díky své vysoké profesionalitě se vídeňský hasičský sbor právem řadí mezi nejlepší záchranné služby na světě. Postupným přechodem na ekologicky šetrná vozidla také přispívá ke klimaticky neutrální budoucnosti Vídně,“ doplnil městský radní Peter Hanke, v jehož kompetenci je i správa hasičského sboru.

Zdroj
Rosenbauer

Přečtěte si také

Back to top button