Silniční doprava

MAN PowerLion – o 4 % úspornější

MAN PowerLion – o 4 % úspornější. Společnost MAN uvádí na trh novou generaci tahačů TGX pro modelový rok 2025. Díky inovativní pohonné soustavě PowerLion, která zahrnuje nový motor D30 a převodovku MAN TipMatic 14, slibuje nižší spotřebu, vyšší výkon a příznivější emise CO2. Tahače také dostaly lepší akustickou izolaci a nové brzdy.

MAN TGX modelového roku 2025 byl oficiálně představen na IAA v Hannoveru. Základem úspor je zcela nový hnací řetězec PowerLion a vylepšená aerodynamika. 

Přečtěte si také

Nové srdce

Základem pohonného systému PowerLion je zcela nový motor D3066 (zkráceně D30), který byl vyvinut s využitím nejmodernějších technologií v rámci Traton Group. Šestiválec, nahrazující předchozí generace motorů D26 a D15, nabízí šest výkonových variant od 380 k do 560 k, přičemž maximální točivý moment dosahuje hodnot od 2100 do 2800 Nm.

Kabina má vylepšenou aerodynamiku a zvukovou izolaci

K vysoké účinnosti motoru, která přesahuje 50 %, přispívá technologie vstřikování common-rail XPI s tlakem vstřikování až 1800 barů a optimalizované přeplňování turbodmychadlem. Díky tomu dosahuje motor vynikající spotřeby paliva, což z něj činí jeden z nejúspornějších motorů ve své třídě. Navíc splňuje nejpřísnější emisní normy prostřednictvím zdvojené dodatečné úpravy výfukových plynů SCR, což snižuje emise na minimum.

Motor D30 je zároveň připraven na širokou škálu aplikací díky možnosti připojení různých pomocných zařízení, jako jsou hydraulická čerpadla nebo kompresory. Dopravní společnosti tak mohou těžit z jeho univerzálnosti a přizpůsobivosti.

O čtyři stupně více

S motorem spolupracuje nová převodovka MAN TipMatic 14, která nahrazuje předchozí model TipMatic 12. Je o 60 kilogramů lehčí, což přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozidla a spotřeby paliva, má 14 převodových stupňů pro jízdu vpřed a dva standardní stupně pro couvání, které lze rozšířit až na šest díky bezdrátové aktivaci přes platformu MAN Now. To řidičům umožňuje dosáhnout vyšších rychlostí i při jízdě vzad.

Interiér dostal nové barevné kombinace

TipMatic 14 je navržena pro maximální komfort a plynulost jízdy. Funkce SmartShifting zajišťuje rychlé a hladké přeřazování s minimálním přerušením trakce. Režim EasyStart s funkcí „plazení“ poskytuje řidičům větší kontrolu při rozjezdu na stoupáních, což zvyšuje bezpečnost a pohodlí. Nový převodový olej Motion (SAE 75W) nejen snižuje spotřebu paliva díky optimalizovaným mazacím vlastnostem, ale také prodlužuje životnost převodovky a minimalizuje náklady na údržbu.

Menší odpor

Při snižování spotřeby paliva hraje klíčovou roli aerodynamika, inženýři MAN proto přidali na tahače řady TGX několik aerodynamických vylepšení. Nové gumové okraje rámu a spodní obložení tahačů minimalizují turbulence a odpor vzduchu, což pomáhá ke snížení spotřeby. Aerodynamické prvky před přední nápravou a rozšířený okraj spoileru zlepšují proudění vzduchu kolem vozidla, což přispívá k úsporám paliva zejména na dlouhých trasách.

Kromě toho byly vyvinuty nové kotoučové brzdy s nižšími ztrátami třením. Vnitřně ventilované brzdové kotouče zajišťují optimální odvod tepla, což zaručuje vysoký a dlouhodobý brzdný výkon. Brzdové destičky jsou navrženy tak, aby se po uvolnění brzdy automaticky odtáhly od kotouče, čímž se snižuje opotřebení, hluk a také zbytková ztráta energie, která by jinak mohla zvyšovat spotřebu paliva.

Více ticha i funkcí

MAN TGX pro rok 2025 dostal nové barevné kombinace interiéru. Ten díky speciální mezivrstvě o tloušťce 0,81 mm v čelním skle a zdokonalené zvukové izolaci hnacího ústrojí nabízí i vylepšenou akustickou izolaci. 

MAN TGX modelového roku 2025 je v prodeji od letošního října 

Digitální prostředí s 12,3palcovým displejem má nové funkce, jako je zobrazení celkové hmotnosti jízdní soupravy nebo informační sekvence poskytující klíčové údaje ještě před zapnutím zapalování. Nový režim zobrazení umožňuje zmenšit informační displej, což řidičům pomáhá lépe se soustředit na provoz.

Nové uspořádání rámu

Od modelového roku 2025 bude k dispozici 16 standardizovaných základních schémat pro jednotné uspořádání komponent na rámu. Nová kombinace nádrží o objemu 690 litrů nafty a 165 litrů AdBlue optimálně využívá instalační prostor s vnitřně oddělenými zónami. Pro vozidla s běžnou výškou a standardním nárazníkem bude od modelového roku 2025 k dispozici propracovaná přední ochrana proti podjetí a také robustní výkyvné zavěšení nejnižšího schůdku, které bylo dosud vyhrazeno pro terénní modely.

Přečtěte si také

Back to top button