Testy nákladních vozidel

Volvo Aero přilétá

Volvo Aero přilétá. Volvo Trucks představilo novou variantu těžké řady FH Aero s aerodynamičtější kabinou, kterou na první pohled poznáte podle jiné masky a hlavně kamer místo zrcátek. Výrobce u této verze slibuje snížení spotřeby o 5 %. Škoda jen, že prodloužení kabiny přineslo větší užitek majiteli auta než řidiči. Co tím myslíme? Čtěte dál. 

Nová varianta Aero je nabízena pro kompletní těžkou řadu, tedy pro klasické FH, FH16, FH Electric i FH LNG. Volvo Trucks teprve jako druhý výrobce nákladních vozidel po DAF Trucks uvedl na trh produkt, který využívá úpravu pravidel týkající se vnějších rozměrů kabiny, a ve jménu zlepšení aerodynamiky prodloužil její přední část. Volvo vyčíslilo kýžený efekt na 11 %, což se odrazilo na snížení spotřeby o 5 %. Ve výpočtu VECTO to sice přinese jen –2 % CO2, nicméněAero patří do třídy III.

Delší příď a uhlazenější tvář 

Zatímco DAF na to šel z gruntu a vytvořil zcela novou kabinu, Volvo sáhlo po stávající a jenom ji protáhlo dopředu o 24 cm. Díky tomu designéři zaoblili její rohy, což je výhodnější pro obtékání vzduchu. Velká pozornost byla věnována důkladnému utěsnění veškerých mezer a uhlazení ploch, „za oběť“ tomu padl i výklopný stupínek v horní části masky. Na druhé straně se dá sklopit spodní část, která slouží jako široká lavička i s držákem nápojů. Když se na ni ale postavíte, tak ani s průměrnou výškou 180 cm čelní sklo prostě neumyjete. Aero také poznáte podle nového loga, které je níž než u klasického FH. 

Verze Aero je k dispozici se všemi variantami pohonu

Pozdě, ale skvěle

Hlavním poznávacím znakem kabiny Aero jsou ale digitální kamery místo vnějších zpětných zrcátek. Jsou v základu, nově jdou však objednat i pro klasické FH, FM a FMX. CMS neboli camera monitoring system na první pohled dost výrazně trčí ze střechy. Výrobce nás ale ujišťoval, že nepřečnívají profil klasických zrcátek. „V prvním kroku jsme se zaměřili na hlavní zrcátka, jejichž odstranění má největší přínos z hlediska aerodynamiky,“ odpověděl na dotaz, proč jsou na kabině dvě další zrcátka – jedno nad čelním sklem a druhé nad dveřmi spolujezdce. Hlavně to u dveří nám přijde zbytečné, protože pravé „tykadlo“ má v sobě hned dvě kamery, přičemž obě perfektně pokrývají pravou stranu a měly by tak nové bezpečnostní požadavky splnit. Možná tam musí být kvůli tomu, že Volvo nemá uvnitř samostatný displej jenom pro rohovou kameru jako třeba DAF. Na A-sloupcích jsou totiž jenom dva na výšku orientované displeje, ten u řidiče má uhlopříčku 12″, u spolujezdce 15″. 

Volvo Aero přilétá
Kabina Aera má o 11 % lepší aerodynamiku

Noční vidění 

CMS považuji za asi nejlepší současný kamerový systém. Ano, vyzkoušeli jsme ho krátce, a ještě ne v noci a za deště, což bývá prubířský kámen. I tak jsme z něj ale byli opravdu nadšeni, a to především z možností nastavení a celé řady unikátních funkcionalit. Displej u řidiče má několik tlačítek, kterými se dají vypnout nebo zapnout referenční linky. Jedna ukazuje konec návěsu, zbylé dvě pomáhají odhadnout vzdálenost aut jedoucích za ním. Dalším lze zapnout vyhřívání kamery. To se aktivuje automaticky při venkovní teplotě pod –16 stupňů, nicméně pokud je venku vlhko a kamera se zamlžuje, hodí se i ruční aktivace. Vůbec poprvé jsem také měl možnost nastavit jas displejů. Kamery si automaticky hlídají konec návěsu tak, aby byl neustále uprostřed displeje (funkce panning, jde vypnout). Spolehlivě to fungovalo i u nejdelší, 34,5 m dlouhé soupravy, kterou jsme si vyzkoušeli. Řidič si také může přepínat mezi třemi přednastavenými úhly záběru, což se hodí při couvání (max. 36 stupňů). 

Největší specialitou CMS je ale tzv. night mode (noční mód). Na obou ramenech je hned vedle čočky kamery IR světlo, které „přisvěcuje“ okolí. Přínos jsme sice viděli pouze při prezentaci na videu a na fotkách, ale i tak nás rozdíl v zobrazení ohromil. 

Uvnitř drobné úpravy

Tím jsme se dostali do kabiny a k vysvětlení myšlenky z úvodu článku. Jestli se těšíte, že FH konečně nabídne více místa, tak ne. Prodloužení se totiž v interiéru nijak neprojevilo. A platí to i pro kabinu XXL, kterou si nyní můžete objednat i v Česku (ve verzi Aero totiž padlo omezení celkové délky soupravy 16,5 m, musí ale plnit druhou podmínku o maximálním poloměru otáčení 12,5 m). Hlavním benefitem je tak o 25 cm širší dolní lůžko.

Displej vpravo je větší než vlevo

Přístrojová deska se na první pohled nezměnila, lehce upraven je pouze volant, resp. ovládací tlačítka na pravé straně. V interiéru FH je nyní šest USB vstupů a infotainment systém má nový software a navigaci s upravenou grafikou a možností aktualizace dat „vzduchem“. Nově lze v rámci předplatného nahrávat externí aplikace (My Business Apps) související s dopravou a kabinu může ozvučovat nový soundsystém se šesti reproduktory a výkonným subwooferem, které znějí opravdu dobře. Výrobce upravil zvuky směrových světel či bezpečnostních asistentů a řidiči se mohou těšit na nový klíč s tlačítkem pro testování osvětlení.

Poloautonomní řízení 

Plejádu asistenčních systémů obohatil tzv. Pilot Assist, což je nadstavba systému Line Keeping Assist. Ten dokáže automaticky udržovat vozidlo v jízdním pruhu s tím, že řidič musí mít ruce na volantu a na silnici musí být pro kameru dobře viditelné vodorovné značení. Prediktivní tempomat iSee nyní bere při výpočtu v potaz i rychlostní značky, zpomalení do zatáček nebo kruhové objezdy. Systém varování před kolizí nově rozpozná chodce a automaticky před ním bezpečně zastaví.

Kamerový systém je vybaven nočním režimem pro lepší zobrazení na displejích

Se všemi motory 

FH Aero bude dostupné se všemi nabízenými pohony, tedy s klasickým spalovacím, LNG i v elektrice. Volvo také s motory nedělá žádné omezení, Aero je tak k dispozici i v top variantě FH16. Ta dostala novou generaci 17l šestiválce D17, jehož 780 k a 3800 Nm (existuje v dalších dvou variantách) z něj dělá nejvýkonnější a nejsilnější sériově vyráběný motor v nákladním voze. 

Kabina Aero prodlužuje dojezd elektrické verze 

Objednávkový systém na FH Aero se otevře od konce února, výroba se rozjede v 21. týdnu (druhá polovina května), resp. od 37. týdne (začátek září) v případě FH16. 

Verzi FH16 s nejsilnějším motorem v Evropě jsme vyzkoušeli s 34,5m soupravou 

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button